Διαστημική ορολογία
Αέριοι Γίγαντες Οι μεγάλοι πλανήτες που είναι φτιαγμένοι απο αέριο.
Ακτίνες γ Οι ακτίνες γ είναι ένα είδος αόρατου φωτός. Αποτελούν το πιο ενεργειακό τύπο φωτός και παράγονται από τα πιο ενεργειακά φαινόμενα στο Σύμπαν, για παράδειγμα τις εκρήξεις Υπερκαινοφ
Ακτίνες Χ Οι ακτίνες Χ είναι ένα είδος αόρατου φωτός. Μπορούν να διαπεράσουν μαλακό ιστό και μύες και γι' αυτό χρησιμοποιούνται για να φωτογραφίσουμε σπασμένα κόκαλα.
Ανοιχτά Σμήνη Πρόκειται για ομάδες αστεριών που δημιουργήθηκαν από το ίδιο νέφος αερίου και σκόνης. Αποτελούνται από μερικές χιλιάδες αστέρια που η βαρύτητα κρατά χαλαρά μαζί.
Αντικείμενα Messier Είναι τα 110 αντικείμενα που παρατήρησε και κατέταξε ο Γάλλος αστρονόμος Charles Messier (Σάρλ Μεσιέ) τον 18ο αιώνα.
Ανώμαλος Γαλαξίας Υπάρχουν τριών ειδών γαλαξίες που έχουν διαφορετικά σχήματα. Οι ανώμαλοι γαλαξίες έχουν όλων των ειδών τα μεγέθη και σχήματα
Αστέρι Ένα αστέρι είναι μια μεγάλη μπάλα από λαμπερό, καυτό αέριο που την κρατάει η βαρύτητα. Το κοντινότερο μας αστέρι είναι ο Ήλιος.
Αστέρι Νετρονίων Όταν ένα μεγάλο αστέρι φτάσει το τέλος της ζωής του, εκρήγνυται. Ο πυρήνας του αστεριού επιβιώνει, αλλά συμπιέζεται πάρα πολύ σε μια συμπαγή σφαίρα που αποκαλούμε Αστέρι Νετρονίων.
Αστεροειδής Οι Αστεροειδείς είναι κομμάτια βράχου και μετάλλων που ξέμειναν απ' την εποχή της δημιουργίας του Ηλιακού Συστήματος.
Αστρικό Σμήνος Ένα Αστρικό Σμήνος είναι μια τεράστια ομάδα αστεριών που τα κρατάει μαζί η βαρύτητα. Ένα αστρικό σμήνος μπορεί να έχει από μερικές εκατοντάδες έως μερικά εκατομμύρια αστέρια.
Αστρονομική Μονάδα Είναι η μέση απόσταση μεταξύ του κέντρου της Γης και του κέντρου του Ήλιου (περίπου 150 εκατομμύρια χιλιόμετρα).
Ατμόσφαιρα Ατμόσφαιρα είναι το στρώμα αερίων που περιβάλλει έναν πλανήτη. Η ατμόσφαιρα της Γης περιέχει το οξυγόνο που αναπνέουμε.
Άτομα Τα άτομα είναι τα δομικά στοιχεία του Σύμπαντος. Όλη η ύλη αποτελείται από τέτοια μικροσκοπικά σωματίδια. Το σώμα σου περιέχει χιλιάδες, τρισεκατομμύρια τρισεκατομμυρίων άτομα!
Βαρύτητα Πρόκειται για τη δύναμη που έλκει όλα τα σώματα που έχουν μάζα. Μας κρατά στο έδαφος και κρατά τη γη κι όλους τους πλανήτες σε τροχιά γύρω απ' τον ήλιο.
Βαρυτικά κύματα Είναι οι κυματισμοί του χωροχρόνου, όπως κύματα στο νερό. Δημιουργούνται από βίαια συμβάντα στο σύμπαν, όπως αστέρια που εκρήγνυνται ή από δύο μαύρες τρύπες που συγκρούονται.
Βαρυτικοί φακοί Η διάθλαση του φωτός από σώματα μεγάλης μάζας.
βραχώδεις πλανήτες Ο Ερμής, η Αφροδίτη, η Γη κι ο Άρης αποκαλούνται "βραχώδεις" πλανήτες. Αποτελούνται όλοι από πέτρα, όπως και η Γη.
Γαλαξιακή Άλως Κάθε γαλαξίας περιβάλλεται από μια άλω από υλικό, που περιλαμβάνει πολύ παλιά αστρικά σμήνη, κοσμικό αέριο, σκόνη ακόμη και σκοτεινή ύλη.
Γαλαξιακό Εξόγκωμα Στους σπειροειδείς γαλαξίες, το εξόγκωμα στο κέντρο τους είναι σφαιρικό. Το εξόγκωμα αποτελείται από παλιά αστέρια, κοσμικό αέριο και σκόνη.
Γαλαξιακός Δίσκος Οι σπειροειδείς γαλαξίες έχουν σχήμα δίσκου, σαν ένα DC, αλλά με ένα εξόγκωμα στο κέντρο τους. Το επίπεδο τμήμα, ο δίσκος, αποτελείται από αέριο, σκόνη και νεαρά αστέρια.
γαλαξίας Λέμε γαλαξία μια τεράστια ομάδα αστεριών, που περιέχει και αέριο και σκόνη μεταξύ άλλων. Όλοι οι γαλαξίες ονομάστηκαν από τον Γαλαξία στον οποίο βρισκόμαστε.
Γαλαξίας αστρικών εκρήξεων Οι γαλαξίες αστρικών εκρήξεων είναι γαλαξίες στους οποίους αστέρια γεννιούνται με πολύ μεγάλη συχνότητα, κάπου 10,000 φορές συχνότερα απ' ότι σ' έναν κοινό γαλαξία.
Διάμετρος Ονομάζουμε διάμετρo την απόσταση μεταξύ δύο όσο το δυνατόν πιο απομακρυσμένων σημείων της περιφέρειας του κύκλου.
Διπλά Συστήματα Τέσσερα στα πέντε φωτεινά αντικείμενα στον ουρανό δεν είναι μοναχικά, παρά δύο ή και περισσότερα αστέρια σε τροχιά μεταξύ τους. Όταν τ' αστέρια είναι σε ζευγάρι, λέγονται διπλά.
Δισεκατομμύριο Ένα δισεκατομμύριο είναι ίσο με χίλια εκατομμύρια (100, 000, 000).
Δύναμη Ονομάζουμε δύναμη την έλξη ή την άπωση πάνω σ'ένα σώμα. Παραδείγματα δυνάμεων είναι η τριβή και η βαρύτητα.
Εκατομμύριο Ένα εκατομμύριο είναι ίσο με χίλιες χιλιάδες.
Έκλειψη Ήλιου Όταν το φεγγάρι περνάει ανάμεσα απ' τη Γη και τον Ήλιο και καλύπτει το φως του Ήλιου. Αυτό ονομάζεται " έκλειψη 'Ηλιου".
Έκλειψη Σελήνης Όταν η Γη περνάει ανάμεσα στο φεγγάρι και τον Ήλιο, το φεγγάρι σκεπάζεται απ' τη σκιά της. Αυτό ονομάζεται " έκλειψη Σελήνης" .
Ελλειπτικός Γαλαξίας Υπάρχουν τριών ειδών γαλαξίες που έχουν διαφορετικά σχήματα. Οι ελλειπτικοί γαλαξίες έχουν το σχήμα της μπάλλας του rugby. Είναι παλιοί γαλαξίες και δεν φτιάχουν πια αστέρια
Εξω-πλανήτης Είναι ένας πλανήτης σε τροχιά γύρω από ένα αστέρι, μακρυά απ' το Ηλιακό Σύστημα.
Ερυθρός Γίγαντας Όταν ένα αστέρι σαν τον Ήλιο έχει εξαντλήσει το καύσιμο υδρογόνου αρχίζει να φουσκώνει και να κοκκινίζει. Γίνεται Ερυθρός Γίγαντας.
Ερυθρός νάνος Πρόκειται για αστέρι πολύ μικρότερο από τα άλλα. Τέτοια αστέρια φαίνονται κόκκινα λόγω της θερμοκρασίας τους (τα πιο κρύα αστέρια είναι κόκκινα).
Έτος φωτός Είναι μονάδα μέτρησης απόστασης -όπως το χιλιόμετρο. Ένα έτος φωτός είναι η απόσταση που ταξιδεύει το φως μέσα σε ένα χρόνο -ίση με περίπου 9.4 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα!
ζώνη αστεροειδών Η ζώνη Αστεροειδών είναι μια περιοχή του Ηλιακού Συστήματος μεταξύ του Άρη και του Δια. Είναι γεμάτη από αστεροειδείς και πλανήτες.
Η Ζώνη του Κάουπερ (Kuiper belt) Είναι μια κρύα και σκοτεινή περιοχή του Ηλιακού Συστήματος πέρα από τον Ποσειδώνα. Πιστεύουμε πως περιέχει χιλιάδες κομήτες, αστεροειδείς κι άλλα μικρά παγωμένα αντικείμενα.
Ηλιακή βροχή Όπως και στην Γη, πότε-πότε βρέχει και στον Ήλιο. Ωστόσο αυτή η βροχή δεν αποτελείται από νερό, παρά από καυτό, ηλεκτρικά φορτισμένο αέριο.
Ηλιακό Σύστημα Το Ηλιακό Σύστημα αποτελείται από τον Ήλιο και ότι γυρνά γύρω του. Υπάρχουν 8 πλανήτες, 5 νάνοι πλανήτες και πολλά φεγγάρια, κομήτες, αστεροειδείς και μετεοροειδείς.
Ήλιος Ο Ήλιος είναι ένα αστέρι. Βρίσκεται στο κέντρο του Ηλιακού συστήματος και κάθε τι σ' αυτό περιφέρεται γύρω του. Δίχως το φως και τη ζεστασιά του ήλιου δεν θα υπήρχε ζωή στη γη.
Κομήτης Οι κομήτες είναι φτιαγμένοι από πάγο, σκόνη και πέτρα σαν βρώμικες χιονόμπαλες.
Κοντινά στη Γη Αντικείμενα Τα Κοντινά στη Γη Αντικείμενα είναι μικρά αντικείμενα του Ηλιακού Συστήματος, όπως οι αστεροειδείς και οι κομήτες, που οι τροχιά τους τα φέρνει κοντά στη γη.
Κοσμική Σκόνη Η κοσμική (ή αστρική) σκόνη αποτελείται από πάρα πολύ μικρά σωματίδια που αιωρούνται στο διάστημα. Θα μπορούσαν να χωρέσουν δεκάδες τέτοια σωματίδια στην μύτη μιας βελόνας.
Λευκό Νάνο Όταν ο Ήλιος θα έχει τελειώσει όλο του το καύσιμο, καταρρέει προς τα μέσα. Το υλικό στον πυρήνα του συμπιέζεται σε μια μικρή καυτή μπάλα ίσα με τη Γη, που ονομάζουμε Λευκό Νάνο.
Μαγνητικό πεδίο Το μαγνητικό πεδίο είναι η περιοχή γύρω από έναν μαγνήτη όπου μπορούμε να διαπιστώσουμε την ελκτική ή απωστική δύναμη του μαγνήτη.
Μάζα Μάζα είναι η ποσότητα του υλικού απ' το οποίο αποτελείται ένα σώμα.
Μαύρη Τρύπα Οι μαύρες τρύπες έχουν τεράστια βαρύτητα και καταπίνουν ακόμη και το φως που τις πλησιάζει.
Μαύρος Νάνος Στην τελευταία φάση της ζωής του, ένα αστέρι σαν τον Ήλιο καταλήγει Μαύρος Νάνος. Αυτό συμβαίνει όταν το αστέρι έχει κρυώσει τόσο πολύ που δεν ακτινοβολεί.
Μεγάλη Έκρηξη Κάπου 14 δισεκατομμύρια χρόνια πριν, το Σύμπαν ήταν αμέτρητα εκατομμύρια φορές μικρότερο απ' το κεφάλι μιας καρφίτσας. Η έκρηξη αυτής της κουκκίδας γέννησε το σημερινό Σύμπαν.
Μεσοαστρική ύλη Η μεσοαστρική ύλη είναι το υλικό που υπάρχει στο διάστημα ανάμεσα στ' αστέρια. Αποτελείται από κοσμικό αέριο και σκόνη.
Μετεωρίτης Όταν ένας μετεοροειδής, κομήτης ή αστεροειδής προσγειωθεί ονομάζεται μετεωρίτης. Κάθε χρόνο, περίπου 50,000 τόνοι μετεωρίτες κι άλλα είδη κοσμικής σκόνης περνάν την ατμόσφαιρα μας.
Μετέωρο Όταν ένας μετεωρίτης εισέρχεται στην ατμόσφαιρα της γης, δημιουργεί μια φωτεινή γραμμή ονομάζεται μετέωρο, ή και πεφταστέρι.
Μετεωροειδής Είναι ένας μικρός βράχος που ταξιδεύει στο διάστημα. Οι μετεοροειδείς είναι πολύ μικρότεροι από τους αστεροειδείς. Μπορεί να είναι όσο ένα σπυρί ρύζι μέχρι κι ένα μέτρο.
Μικροκύματα Τα μικροκύματα είναι ένας τύπος αόρατου φωτός. Χρησιμοποιούνται για να ανταλλάξουμε μηνύματα γιατί μπορούν να ταξιδέψουν και μέσα στη βροχή, το χιόνι και τα σύννεφα.
Μόρια Ένα μόριο είναι ένα σωματίδιο που αποτελείται από 2 ή περισσότερα άτομα. Για παράδειγμα, το μόριο του νερού αποτελείται από 2 άτομα Υδρογόνου κι ένα άτομο Οξυγόνου.
Νάνος Γαλαξίας Οι γαλαξίες νάνοι είναι πολύ μικρότεροι από τους κοινούς γαλαξίες. Αποτελούνται από μερικά δισεκατομμύρια αστέρια, κι όχι μερικές εκατοντάδες δισεκατομμύρια.
Νάνος Πλανήτης Ένας πλανήτης του Ηλιακού Συστήματος αποκαλείται νάνος αν είναι μεγαλύτερος από κομήτη αλλά μικρότερος από πλανήτη. Το Ηλιακό Σύστημα έχει 5 τέτοιους πλανήτες, μαζί με τον Πλούτο.
Νεφέλωμα Ονομάζουμε Νεφέλωμα ένα νέφος αερίου και σκόνης στο διάστημα. Κάποια νεφελώματα είναι τ' απομεινάρια νεκρών αστεριών κι άλλα είναι τα μέρη όπου γεννιούνται αστέρια.
Νεφελώματα Εκπομπής Πρόκειται για νέφη κοσμικής σκόνης που θερμαίνονται από γειτονικά αστέρια. Καθώς το νέφος κρυώνει αρχίζει να λάμπει (όπως και οι λάμπες από Νέον).
Νέφος του Όορτ Οι περισσότεροι αστρονόμοι πιστεύουν πως το νέφος του Όορτ είναι ένα γιγάντιο κέλυφος από κομήτες που περιβάλει το Ηλιακό Σύστημα.
Ο Γαλαξίας μας Βρισκόμαστε μέσα στον Γαλαξία μας. Ο Ήλιος είναι ένα από τα 100 δισεκατομμύρια αστέρια του.
Ορατό φως Το ορατό φως είναι το μοναδικό φως που μπορούν να ανιχνεύσουν τα μάτια μας. Το ορατό φως συμπεριλαμβάνει όλα τα χρώματα της ίριδας.
Πάλσαρ (Pulsar) Οι Πάλσαρ είναι εξαιρετικά συμπαγή αστέρια που περιστρέφονται γύρω απ' το εαυτό τους εκατοντάδες φορές το δευτερόλεπτο. Εκτοξεύουν ραδιοκύματα προς την κατεύθυνση της Γης σε παλμού
Πλανήτης Ένας πλανήτης, όπως η Γη κι ο Δίας, είναι ένα μεγάλο σώμα που περιφέρεται γύρω απ' τον Ήλιο.
Πλανητικό Νεφέλωμα Πρόκειται για νέφη κοσμικού αερίου και σκόνης που δημιουργούνται όταν ένα αστέρι σαν τον ήλιο αποβάλει τα εξώτερα του στρώματα αερίου.
Πρωτοπλανητικός δίσκος Είναι ένα δαχτυλίδι κοσμικού αερίου και σκόνης που περιβάλει ένα νέο αστέρι. Τέτοιοι δίσκοι μπορεί κάποτε να φτιάξουν πλανήτες και δορυφόρους, όπως και στο δικό μας Ηλιακό Σύστημα.
Πυκνότητα Πυκνότητα είναι το μέτρο του πόσο υλικό έχει ένα σώμα πόση μάζα μέσα στον όγκο του).
Ραδιοκύματα Τα ραδιοκύματα είναι ένας τύπος αόρατου φωτός. Χρηισιμοποιούνται κυρίως στις τηλεπικοινωνίες. Τα κινητά τηλέφωνα και οι τηλεοράσεις χρησιμοποιούν ραδιοκύματα.
Ρομπότ Ένα ρομπότ είναι μια μηχανή που ελέγχεται από υπολογιστή.
Σκοτεινά Νεφελώματα Πρόκειται για κατασκότεινα νεφελώματα, τόσο που μοιάζουν με τρύπες στον ουρανό. Ωστόσο, δεν είναι άδεια. Είναι πυκνά νέφη κοσμικού αερίου και σκόνης που μπλοκάρουν το φως.
Σκοτεινή Ενέργεια Οι Αστρονόμοι γνωρίζουν πόση σκοτεινή ενέργεια υπάρχει στο Σύμπαν (περίπου 68%) από την επίδραση που έχει. Πέραν αυτού, η σκοτεινή ενέργεια αποτελεί μυστήριο.
Σκοτεινή Ύλη Η Σκοτεινή Ύλη είναι ένα μυστήριο υλικό που δεν εκπέμπει καθόλου φως. Στο Σύμπαν υπάρχει 5 φόρες περισσότερη σκοτεινή ύλη από την συνηθισμένη.
Σπειροειδής Γαλαξίας Υπάρχουν τριών ειδών γαλαξίες που έχουν διαφορετικά σχήματα. Οι σπεροειδείς γαλαξίες είναι οι πιο όμορφοι, με σπείρες γεμάτες άστρα που γυρνάν γύρω αο έναν λαμπρό πυρήνα
Στέμμα Το Στέμμα είναι ένα στρώμα από τσουριφλιστό αέριο που περιβάλει τον Ήλιο.
Στοιχεία Υπάρχουν πάνω από 100 διαφορετικοί τύποι ατόμων, που ονμάζονται στοιχεία. Τα άτομα ενός συγκεκριμένου στοιχείου είναι πανομοιότυπα μεταξύ τους.
Σύμπαν Το Σύμπαν είναι τα πάντα, ότι υπάρχει. Όλοι οι πλανήτες, τ'αστέρια, οι γαλαξίες και κάθετ στη διάστημα.
Σφαιρωτά Σμήνη Είναι τεράστιες ομάδες αστεριών που η βαρύτητα κρατάει μαζί, σφιχτά. Αποτελούνται από εκατοντάδες χιλιάδες -μερικές φορές εκατομμύρια αστέρια.
Τεχνιτοί δορυφόροι Είναι δορυφόροι που έχουν κατασκευάσει οι άνθρωποι και τους έχουν βάλει σε τροχιά. Οι λειτουργίες τους συμπεριλαμβάνουν συλλογή πληροφοριών, τηλεπικοινωνίες και πλοήγηση.
Τηλεσκόπιο Το τηλεσκόπιο είναι όργανο που μας βοηθά να δούμε αντικείμενα πολύ πολύ μακρυά. Με τηλεσκόπια κοιτάζουμε τους μακρινούς πλανήτες, αστέρια και γαλαξίες.
Τροχιά Τροχιά είναι ο δρόμος που ταξιδεύουν αντικείμενο του Σύμπαντος, δορυφόροι ή διαστημόπλοια. Για παράδειγμα, η τροχιά της Γης γύρω απ' τον Ήλιο παίρνει 365 μέρες (1 χρόνο).
Υπεριώδες Το Υπεριώδες (συχνά θα το δεις σαν UV) είναι ένα είδος αόρατου φωτός, με πολύ υψηλή ενέργεια.
Υπερκαινοφανής (Supernova) Λέμε Υπερκαινοφανή την έκρηξη με την οποία πεθαίνει ένα αστέρι. Τέτοιες εκρήξεις είναι τόσο λαμπρές που μπορούν να ξεπεράσουν τη λαμπρότητα ενός γαλαξία!
Υπέρυθρο Το Υπέρυθρο είναι ένας τύπος αόρατου φωτός με χαμηλή ενέργεια.
Υπόλειμμα Υπερκαινοφανούς Πρόκειται για νέφος κοσμικού αερίου και σκόνης που δημιουργείται από την βίαια έκρηξη ενός αστεριού μεγάλης μάζας. Είναι ότι απομένει απ' το άτυχο αστέρι.
Φαιός νάνος Τους φαιούς νάνους τους ονομάζουμε και “αποτυχημένα αστέρια”. Σε αντίθεση με τα αστέρια, δεν κατορθώνουν να ανεβάσουν θερμοκρασία αρκετά υψηλά για να ξεκινήσουν πυρηνική σύντηξη.
Φεγγάρι (δορυφόρος) Ονομάζουμε φεγγάρι (δορυφόρο) κάθε φυσικό δορυφόροι που περιφέρεται γύρω από έναν πλανήτη.
Φυσικοί δορυφόροι Υπάρχουν δύο είδη δορυφόρων: φυσικοί και τεχνητοί. Οι φυσικοί είναι ουράνια σώματα που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από άλλα αντικείμενα. π.χ. το Φεγγάρι σε τροχιά γύρω απ' τη Γη.

Θά ' θελες να μάθεις παραπάνω?

Τι είναι οι Διαστημικές Ειδήσεις;

Ανακάλυψε περισσότερη Αστρονομία