Space Words
Astronomisk enhed Én astronomisk enhed svarer til den gennemsnitlige afstand mellem Jordens centrum og Solens centrum (omkring 150 millioner kilometer).
Atmosfære En atmosfære er et lag af gasser omkring en planet eller en måne. Jordens atmosfære indeholder den ilt (oxygen), som vi indånder.
Binært system Fire ud af fem lyspletter vi ser på nattehimlen er ikke én stjerne, men to eller flere stjerner der kredser om hinanden. Et system der består af to stjerner, kalder vi binært.
Dværggalakse Dværggalakser er meget mindre end normale galakser. De består af 'blot' nogle få milliarder stjerner i stedet for flere hundrede milliarder.
Elliptisk galakse Der er tre typer af galakser, som alle har forskellig form. Elliptiske galakser er formet som en rugbybold. Det er gamle galakser, som ikke danner nye stjerner.
Exoplanet En exoplanet er en planet, der kredser om en stjerne udenfor vores eget solsystem.
Galaktisk bule I en spiralgalakse er bulen et sfærisk-formet område i midten af galaksen. Bulen består af gamle stjerner, kosmisk gas og kosmisk støv.
Galaktisk disk Spiralgalakser er diskformede - lidt ligesom en CD med en bule på midten. Vi kalder det flade område for en galaktisk disk, og den består af gas, støv og unge stjerner.
Galaktisk halo Hver eneste galakse er omgivet af en halo af forskellige materialer, f.eks. meget gamle stjernehobe, kosmisk gas og støv og endda mørkt stof.
Gammastråling Gammastråler er en type af usynligt lys. Gammastråler er den mest energirige form af lys og bliver dannet under de mest voldsomme begivenheder i Universet - fx. supernovaer.
Gaskæmpe Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun kaldes for gaskæmper, fordi de består af gas og er meget større end de fire planeter i den inderste del af Solsystemet.
Gravitationsbølger Gravitationsbølger bliver skabt ved voldsomme begivenheder i Universet, som f.eks. når to sorte huller støder sammen. Ligesom med ringe på vandet, dannes der ringe gennem rumtiden.
Infrarød stråling Infrarød stråling er en type af usynligt lys. Menneskekroppen har en temperatur, der afgiver infrarød stråling, så infrarøde kameraer kan bruges til at se om natten.
International Rumstation Den Internationale Rumstation er det største menneskeskabte objekt kredsende om Jorden. Det er et rumlaboratorium, hvor astronauter bor og udfører eksperimenter.
Interstellart medium Det interstellare medium (eller ISM) er det stof, der befinder sig mellem stjernerne. Det består hovedsagligt af kosmisk gas og støv.
Irregulær galakse Der er tre typer af galakser, som alle har forskellig form. Irregulære galakser findes i mange former og størrelser.
Jorden Jorden er vores dejlige hjem; det eneste sted i Universet, hvor der eksisterer liv (hvad vi ved af)!
Jupiter Jupiter er den største planet i vores solsystem og er over 100 gange større end Jorden! Jupiter består af gas, der danner overskyede bælter, som kan ses selv med et lille teleskop.
Korona Koronaen er det yderste lag af Solens atmosfære og består af ekstremt varmt gas.
Kosmisk støv Kosmisk støv består af små, solide partikler i rummet - nogle gange kaldet stjernestøv. De er så små, at der kunne være snesevis af dem på et knappenålshoved.
Kredsløb Et kredsløb er den bane, som kosmiske objekter, satelitter og rumfartøjer følger. For eksempel tager Jordens kredsløb om Solen 365 dage (eller et år).
Kuiperbæltet Kuiperbæltet er et koldt, mørkt område i vores solsystem - længere væk end Neptun. Astronomer mener, at der findes tusinder af kometer, asteroider og lignende isklipper her.
Magnetfelt Et magnetfelt er området omkring en magnet, hvor tiltræknings- eller frastødningskraften er til stede.
Måneformørkelse Når Jorden passerer mellem Månen og Solen, bliver Månen fuldstændig dækket i mørke. Dette kaldes 'måneformørkelse'.
Mars Mars er også kendt som 'den røde planet'. Mars er vores tætteste nabo (på nær månen) og er den eneste planet i Universet, som er beboet udelukkende af robotter!
Menneskeskabte satellitter Der er blevet sendt en række menneskeskabte satellitter i kredsløb. De har forskellige formål, såsom at samle information, hjælpe os med at kommunikere samt navigering.
Merkur Merkur er den tætteste planet på Solen og den mindste planet i Solsystemet. Den er ikke meget større end Månen og er meget ens i struktur - fuld af klipper og kratere.
Mikrobølgestråling Mikrobølger er en type af usynligt lys. Mikrobølger er gode at bruge, når man skal sende beskeder fra et sted til et andet, da mikrobølger kan trænge gennem regn, sne og skyer.
Milliard En milliard er et tusind millioner (1.000 000 000).
Million En million er et tusind tusinder (1.000 000).
Mørk energi Astronomer ved, hvor meget mørk energi der er (omkring 68% af Universet), fordi de ved, hvordan det påvirker Universet. Alt andet omkring mørk energi er et mysterium.
Mørkt stof Mørkt stof er et mystisk stof, som har fået sit navn, fordi det ikke udsender lys. Der er fem gange mere mørkt stof end normalt stof i Universet.
Nærjords-objekt Et nærjords-objekt (forkortet NEO på engelsk) er ethvert mindre objekt i Solsystemet, såsom asteroider og kometer, der bevæger sig tæt forbi Jorden.
Neptun Neptun er den fjerneste planet fra Solen, og et enkelt kredsløb om Solen tager mere end 60.000 dage. Neptun er en gasplanet, ligesom Jupiter, Saturn og Uranus.
Oort-skyen De fleste astronomer mener, at Oort-skyen er en stor isskal bestående af kometer, som omringer vores solsystem.
Protoplanetær disk En protoplanetær disk er en ring af kosmisk gas og støv, der omringer en ung stjerne. Sådan en disk kan muligvis blive til et system af planeter og måner - ligesom Solsystemet!
Pulsar Pulsarer er ekstremt kompakte stjerner, der drejer om sig selv flere hundrede gange i sekundet. Pulsarer udsender radiobølger, der lyser op som et fyrtårn.
Radiostråling Radiobølger er en type af usynligt lys. Radiobølger bliver mest brugt til at kommunikere beskeder fra et sted til et andet. Mobiltelefoner og fjernsyn gør brug af radiobølger.
Røntgenstråling Røntgenstråler er en type af usynligt lys. Røntgenstråler kan trænge igennem tyndt væv, såsom hud og muskler, og kan derfor bruges til at tage billeder af brækkede knogler.
Saturn Saturn er den sjette planet fra Solen og sandsynligvis den smukkeste. Saturn er kendt for sine ringe, som består af is, sten og andre ting.
Solformørkelse Når Månen passerer mellem Solen og Jorden og blokerer for Solens lys, kalder vi det for en 'solformørkelse'.
Spiralgalakse Der er tre typer af galakser, som alle har forskellig form. Spiralgalakser er de smukkeste med deres lange stjernefyldte arme, som vrider sig omkring centrum af galaksen.
Starburst-galakse Starburst-galakser er galakser, hvor stjerner bliver dannet meget hurtigt - ofte 10.000 gange hurtigere end i en normal galakse!
Synligt lys Synligt lys er den eneste type af lys, som vores øjne kan opfange. Synligt lys indeholder alle regnbuens farver.
Ultraviolet stråling Ultraviolet stråling (UV-stråling) er en type af usynligt lys. UV-stråler har en høj energi, og strålerne fra Solen er i stand til at skade cellerne i vores hud.
Uranus Uranus er en kold, blå gasplanet, der ligger fjernt fra Solen. Modsat alle andre planeter, ligger Uranus på siden med sin sydpol rettet mod Solen.
Venus Venus er den anden planet fra Solen og den varmeste planet i Solsytemet. Venus er Jordens tvilling i størrelse, men er modsat Jorden dækket af oldgamle vulkaner.