Cuvinte din astronomie
An lumină Anul-lumină este o unitate de măsură a lungimii, definită ca distanța parcursă de o rază de lumină prin vid, în timp de un an - 9.4 trilioane de km.
Asteroid Asteroizii sunt bucăți de rock și metal care au rămas în urma formării Sistemului Solar. Marea lor majoritate pot fi găsiți între Marte si Jupiter. (Centrura de asteroizi)
Atmosferă O atmosferă este un strat de gaze care înconjoară planeta. Atmosfera Pamantului conține oxigenul pe care îl respirăm.
Atomi Atomii sunt cărămizile de bază ale Universului. Toată materia este formată din particule foarte mici numite atomi. Corpul tău conține miliarde și miliarde de atomi!
Big Bang În urmă cu 14 miliarde de ani, întregul Univers se afla în interiorul unei bule de sute de ori mai mică decât vârful unui ac. Aceasta a explodat dând naștere la Universul actual.
Calea Lactee Calea Lactee este galaxia în care locuim noi. Soarele este una din cele 100 de miliarde de stele din Calea Lactee.
Câmp magnetic Câmpul magnetic este zona din jurul unui magnet în care forța de atracție sau de respingere a magnetului poate fi simțită.
Catalogul Messier Este o listă de 110 obiecte cerești și cuprinde mai ales galaxii, roiuri de stele și nebuloase. A fost realizat de astronomul francez Charles Messier în anii 1700.
Centura de asteroizi Cei mai mulți asteroizi își au traseul între orbitele planetelor Marte și Jupiter, formând așa-numita Centură de asteroizi. Este foarte populată cu asteroizi și planete pitice.
Centura Kuiper Centura Kuiper ("KAI-per") este o regiune întunecată și rece, situată dincolo de Neptun. Astronomii cred că este formată din sute de comete, asteroizi și alte obiecte mici.
Cometă Cometele sunt formate din gheață, praf și piatră. Ele provin din regiunile exterioare Sistemului Solar și se învârt în jurul Soarelui, asemănator planetelor.
Coroană solară Coroana solară este un înveliș de gaz fierbinte aflat în jurul Soarelui.
Densitatea Densitatea măsoară căt de multă materie exită intr-un obiect. De exemplu, un balon și o minge de bowling pot avea acceeași marime, dar mingea de bowling să aibă densitate mai mare.
Diametru Diametrul este distanța cea mai mare dintre două puncte aparținând unei sfere sau cerc. De exemplu diametrul Pământului este de 12,700 kilometri.
Disc galactic Galaxiile de tip spirală au formă de disc, asemănător unui CD, cu o umflătură aflată în partea centrală. Partea plată poartă numele de disc galactic.
Disc protoplanetar Un disc protoplanetar este un inel de gaz și praf cosmic care înconjoară o stea foarte tânăra. Acest disc poate da nastere mai apoi unui sistem de planete si luni.
Eclipsă de lună Atunci când Pamântul se află între Soare si Lună, Luna întră în umbra Pământului. Acest fenomen poartă numele de eclipsă de lună.
Eclipsă de Soare Apare atunci cănd Luna care se află între Soare și Pământ blochează lumina Soarelui.
Elemente O specie de atomi identici formează un element. Exemple de elemente: oxigenul, fierul și aurul.
Energie întunecată Astronomii cunosc teoretic cât de multă energie întunecată există in Univers (aprox 68% din Univers). În afară de acest lucru totul este un mister.
Exoplanetă O planetă care orbitează o stea din afara sistelului nostru solar.
Forța Acțiune ce determină la un obiect cu masă o modificare de viteză, de direcție, sau de formă (aspect). Exemple: forța de frecare sau forța de gravitație.
Galaxie O galaxie reprezintă o colecție gigantică de stele, gaz cosmic, plaf, plus alte lucruri. Galaxia în care ne aflăm noi se numește Milky Way (Calea Lactee).
Galaxie de tip spirală Există trei tipuri de galaxii, cu forme diferite. Galaxiile spirală sunt cele mai frumoase; au brațe de stele tinere ce se desfășoară în jurul nucleului.
Galaxie eliptică Există trei tipuri de galaxii, cu forme diferite. Galaxiile eliptice au o formă asemănatoare unei mingi de rugby. Acestea sunt galaxii bătrâne în care nu se formează stele noi.
Galaxie neregulată Există trei tipuri de galaxii, cu forme diferite. Forma și mărimea galaxiilor neregulate este neobișnuită; nu există nicio regulă după care pot fi clasificate.
Galaxie pitică Galaxiile pitice sunt mult mai mici comparativ cu galaxiile normale. Ele conțin doar câteva miliarde de stele. Galaxiile normale conțin sute de miliarde de stele.
Galaxii cu formarea accelerată de stele (starburst) In galaxiile de tip "starburst" stelele iau nastere cu o viteză de 10 000 mai mare comparativ cu stelele dintr-o galaxie normală.
Gaură neagră Gaurile negre se formează atunci când o stea masivă moare și materia se concentrează într-un spațiu foarte mic. Acestea au o forța de gravitație foarte mare.
Gigantă roșie Când o stea ca Soarele rămâne fără combustibil de hidrogen, aceasta începe să crească din ce în ce mai mare și mai roșie, transformându-se într-o gigantă roșie.
Gigant gazos Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun se numesc planete gazoase gigant deoarece sunt mult mai mari comparativ cu planetele telurice și sunt formate din gaz.
Gravitația Gravitația este forța care atrage toate obiectele care au masă. Te ține cu picioarele pe Pământ si ține Pământul și celelalte planete pe orbita lor in jurul Soarelui.
Grup de galaxii Un grup de galaxii reprezintă un grup de stele unite între ele în spațiu. Un grup de galaxii poate conține de la câteva sute pănâ la multe milioane de stele.
Halou galactic Fiecare galaxie este înconjurată de un halou de material ce conține grupuri foarte vechi de galaxii, gaz și praf cosmic, dar și materie întunecată.
Lentile gravitaționale Corpurile masive deviază lumina, focalizând-o către observator şi făcând obiectele depărtate să pară mai mari ori distorsionate ori chiar cu mai multe imagini.
Lumina vizibilă Există șapte tipuri de lumina, inclusiv lumina vizibilă. Lumina vizibila conține toate culorile curcubeului si este singura lumină detectată de ochii noștri.
Luna Luna este un satelit natural care orbitează o planetă. Marea majoritate a planetelor din Sistemul Solar au cel puțin o lună, ca cea a Pământului; altele au chiar zeci.
Masa Masa reprezintă cantitatea de substanță conținută într-un obiect și este o mărime fundamentală. A nu se confunda cu greutatea unui corp, care este o forță.
Materie întunecată Materia întunecată este o materie misterioasă care nu emite nici un fel de lumină. În Univers exită de 5 ori mai multă materie intunecată decât materie normală.
Mediu interstelar Mediu interstelar (sau ISM) reprezintă totalitatea materiei care există în spațiul dintre sistemele stelare. Acesta este în mare parte format din gaz și praf.
Meteorit Atunci când un meteoroid, cometă sau asteroid ajunge la suprafața Pămqntului se numește meteorit.
Meteorit Atunci când un meteoroid intră in atmosfera terestră produce o lumină puternică; acesta poartă numele de meteor sau de „stea căzătoare”.
Meteoroid Un meteoroid este o bucată de rocă care călătorește prin spațiu. Meteoroizii sunt mai mici ca asteroizii; marimea loc variază de la un bob de orez până la un metru.
Microunde Microundele reprezintă un tip de lumină invizibilă. Microundele sunt bune pentru a trimite mesaje dintr-un loc în altul deoarece acestea pot trece prin ploaie, zăpadă și nori.
Miliard Un miliard este egal cu o mie de milioane (1000, 000, 000).
Milion Număr egal cu o mie de mii. (1,000,000).
Molecule O moleculă este o particulă care conține doi sau mai mulți atomi. De exemplu apa este o moleculă formată din doi atomi de hidrogen si un atom de oxigen.
Nebuloasă O nebuloasă este un nor de gaz și praf cosmic. Unele dintre ele sunt resturi ale unor stele moarte, în timp ce altele reprezintă locuri unde noi stele iau naștere.
Nebuloasă de emisie Nebuloasele de emisie sunt nori de gaz și praf cosmic încălziți de stelele învecinate. Pe măsură ce norii se răcesc aceștia încep să strălucească.
Nebuloasă de reflexie Nebuloasele de reflexie sunt nori care reflectă lumina stelelor învecinate. Acești nori sunt de obicei albaștri.
Nebuloasă obscură Nebuloasele întunecate sunt complet negre și arată ca niște goluri pe cerul nopții. Dar nu sunt goale; nebuloasele întunecate sunt nori groși de praf și gaz care blochează lumina.
Nebuloasă planetară Nebuloasa planetară nu are nimic în comun cu planetele. Ei sunt nori de praf și gaz formați după ce o stea a pierdut controlul asupra invelisurilor exterioare.
Norul lui Oort Marea majoritate a astronomilor consideră că Norul Lui Oort (pronunțat O-ort) este un un înveliș gigant de gheață, format din comete, care înconjoară Sistemul Solar.
Nucleu galactic Într-o galaxie de tip spirală nucleul are formă sferică și se află situat în partea centrală. Acesta este format din stele vechi, praf și gaz cosmic.
Obiect cosmic din apropierea Pământului Un obiect cosmic din apropierea Pământului (prescurtat NEO) este un obiect cosmic mic (ex. asteroid, cometă) a cărui orbită îl aduce în imediata apropiere cu Pământul.
Orbită O orbită este calea pe care se deplasează obiectele cosmice, sateliții si chiar navele spațiale. De exemplu, orbita Pământului în jurul Soarelui durează 365 de zile (un an).
Pitică albă Când o stea asemănătoare Soarelui rămâne fără combustibil, începe să se prăbușească în ea însăși. Materia din miezul stelei sfârșeste prin a fi înghesuită într-o sferă mică și grea
Pitică cenușie Este un obiect cu o masă mai mică decât este necesar pentru a menține arderea hidrogenului în heliu.
Pitică neagră O stea pitică albă care s-a răcit suficient astfel încât ea nu mai emite nicio lumină vizibilă.
Pitică roșie O stea foarte mică și rece comparativ cu alte stele. Aceste stele apar roșii din cauza temperaturii lor (cele mai reci stele sunt roșii).
Planetă O planetă, cum sunt Pământul sau Jupiter, sunt obiecte largi care orbitează o stea, așa cum este Soarele. O planetă nu are lumină proprie.
Planetă pitică O planetă pitică este un obiect din Sistemul Solar care este mai mare decât o cometă sau un asteroid și mai mic comparativ cu o planetă. Sistemul nostru solar are 5 planete pitice.
Planete terestre Mercur, venus, Pământ și Marte poartă numele de planete terestre sau planete telurice. Toate aceste patru planete au mărimi asemănătoare Pământului și sunt formate din roci.
Ploaie solară Nu este vorba despre o ploaie în sensul uzual al cuvântului. Este o ploaie de particule încărcate electric, care cad pe suprafața Soarelui.
Praf cosmic Praful cosmic este alcătuit din particule minuscule solide în spațiu. Acesta mai poartă numele si de "stardust". Ai putea potrivi zeci de astfel de particule pe un varf de ac.
Pulsar Pulsarii sunt stele foarte compacte care se rotesc de sute de ori pe secundă. Pulsarii emit unde radio care, văzute de pe Pământ, par că pulsează, asemenea unui far.
Radiația în infraroșu Radiația în infraroșu este un tip de lumină invizibilă. Corpul uman are o temperatură care emite lumină infraroșie. Detectoarele în infraroșu pot fi folosite pentru a vedea noaptea
Raze gamma Razele gamma reprezintă un tip de lumină invizibilă. Acestea raze au energie mare si sunt produse în urma celor mai violente evenimente din Univers. (ex. supernove)
Razele X Razele X reprezintă un tip de lumină invizibilă. Acestea pot trece prin țesuturi moi (cum sunt pielea sau mușchii) și sunt folosite pentru a fotografia oasele rupte.
Raze ultraviolete Razele ultraviolete (adesea numite și UV) reprezintă un tip de lumină invizibilă. Aceste raze solare sunt capabile să distrugă celulele din pielea noastră și să producă arsuri.
Rest de supernovă Este ceea ce rămâne în urma unei explozii de tip supernona.
Robot Un robot este o mașină controlată de un calculator. Robotii pot face multe lucruri, cum ar fi să curețe un covor, să controleze un telescop și chiar să construiască o mașină
Roi deschis Un roi deschis este un grup de stele care ajunge până la sute de mii de stele, toate formate din același nor molecular gigant și care păstrează o atracție gravitațională mică.
Roi globular Sunt grupuri foarte mari de stele ținute împreună de gravitație. Aceste grupuri sunt formate din sute sau chiar milioane de stele.
Sateliți artificiali Un mare număr de sateliți artificiali au fost lansați pe orbită. Ei realizează o multime de lucruri, cum ar fi colectarea de informații, suport în comunicație sau în navigație.
Sateliți naturali Există două tipuri de sateliți: naturali și artificiali. Sateliții naturali sunt obiecte cosmice care orbitează în jurul altor obiecte cosmice. Un exemplu este Luna.
Sistem binar Două stele care orbitează una în jurul celeilalte poartă numele de sistem binar.
Sistem Solar Sistemul Solar este format din Soare și tot ce se învârte în jurul lui: 8 planete, 5 planete pitice si o multime de luni, comete, asteroizi și meteoriți.
Soare Soarele este o stea. Este situat în centrul sistemului solar și tot ce există în sistemul solar se învârte în jurul Soarelui. Noi nu am supravietui fără lumina și căldura Soarelui.
Stea O stea este o minge masivă formată din gaz fierbinte luminos, ținut la un loc de gravitație. Steaua cea mai apropiată de noi se numește Soare.
Stea neutronică Când o stea ajunge la sfârșitul vieții ei acesta explodează. Miezul stelei rezistă exploziei, dar se restrânge într-o minge mică, numită stea neutronică.
Supernovă Moartea explozivă a unei stele masive poartă numele de supernovă. Acestea sunt printre cele mai puternice evenimente din Univers. Atunci cănd au loc pot lumina întreaga galaxie.
Telescop Telescopul este un instrument folosit pentru a vedea obiectele aflate la distanțe foarte mari. Prin telescop putem vedea planete, stele și galaxii.
Unde gravitaționale Undele gravitationale sunt create de evenimente cosmice violente, cum ar fi explozia unei stele sau ciocnirea a două găuri negre. Acestea se propagă asemănător undelor din apă.
Undele radio Undele radio reprezintă un tip de lumină invizibilă. Aceste unde sunt cel mai des folosite în comunicații (ex. tel mobile și TV) pentru a trimite un mesaj dintr-un loc în altul.
Unitate astronomică O unitate astronomică este media distanței dintre centrul Pământului si centrul Soarelui (aproximativ 150 de milioane de kilometri).
Univers Universul reprezentă tot ceea ce există; toate planetele, stelele, galaxiile și fiecare obiect de pe Pământ sau din spațiu.

Acest website a fost realizat pe faza unei finanțări în cadrul programului Comunității Europene - Horizon 2020, grant n° 638653.