Umělá inteligence nebo super speciální brýle
6. července 2021

Umělá inteligence (UI, anglicky AI - artificial intelligence) má řadu aplikací, od rozhodování o tom, jaký film vám navrhnout na Netflixu příště, až po vytváření postav, které s vámi budou komunikovat, když budete hrát svou oblíbenou hru sami. Může být také použita k převážení produktů ve skladech a nemocnicích nebo dokonce k tomu, aby připomněla pěstiteli ovoce, kdy je nejlepší čas zalít jeho vinnou révu nebo ořezat citronovníky.

Umělá inteligence pracuje také v astronomii. Může například zostřit vizualizace, podobně jako když jdeme k očnímu lékaři a zbavujeme se starých brýlí, které obraz spíše rozmazávají (pokud nosíte brýle, víte, že dobře seřízené čočky jsou velký rozdíl!).

V astronomii existuje něco podobného jako rozmazání, které vidíme na našich starých brýlích, když je potřeba je vyměnit. Astronomové tomu říkají "šum" a může zkreslovat obrazy a data několika různými způsoby než jen „rozmazáním“. Šum může například ovlivnit tvar galaxií nebo zaměnit exoplanetu za jiný podobně vypadající objekt.

Tým japonských astronomů právě vyvinul novou techniku umělé inteligence, která má zlepšit analýzu astronomických dat. Dokáže odstranit šum v datech, který způsobuje náhodné změny tvaru galaxií, zejména pokud jsou pozorovány pomocí gravitačního čočkování. Někdy může být docela obtížné rozeznat účinek gravitační čočky od skutečného zvláštního tvaru galaxie.

Astronomové cvičili umělou inteligenci na 25 000 maketových sadách dat superpočítačových simulací založených na reálných datech, aby ji naučili rozlišovat galaxie. Poté přidali šum, aby zjistili, zda umělá inteligence "zachytí" to, co je gravitační čočka, od toho, co není. A ono to fungovalo! Poté tedy astronomové použili umělou inteligenci v teleskopu Subaru na Havaji a ta skutečně zachytila jemné detaily, které předtím nebyly příliš viditelné.

Tým zjistil, že UI dokáže "vidět" rozložení hmoty vesmírných objektů velmi podobně jako modely vesmíru s nimiž astronomové pracují již dlouhou dobu. Ukázalo se tedy, že nejen funguje, ale že může být i dobrým nástrojem pro podrobnější analýzu masivních dat z astronomických přehlídek.

Obrázek: Umělecká vizualizace. Použití analýzy dat řízené umělou inteligencí může pomoci „odloupnout“ šum a najít skutečnou podobu vesmíru.

Kredit: Ústav statistické matematiky

"Cool" zajímavost

Počítač, který vygeneroval 25 000 maket katalogů galaxií se jmenuje ATERUI II a je nejvýkonnějším superpočítačem na světě určeným pro astronomii. Je neuvěřitelně rychlý, protože dokáže provést tři biliardy (biliarda je jednička a patnáct nul) matematických operací za sekundu!

Obrázek