Globok pogled v velikansko in temno srce naše Galaksije
23. december 2021

Najbrž ste že slišali za supermasvino črno luknjo Strelec A* (Sagittarius A* ali krajše Sgr A*), ki se skriva v središču naše Galaksije. Astronomi so z najbolj natančnimi meritvami do sedaj izmerili, kako se zvezde gibajo okoli okoli tega skrivnostnega objekta.

S podatki teleskopa Gemini North na Havajih so znanstveniki ugotovili, da skoraj vsa masa (99,9%) v središču naše galaksije pripada črni luknji. Le 0,1% mase v središču sestavljajo zvezde, medzvezdni prah in plin, temna snov in morda tudi manjše črne luknje.

Da so astronomi lahko prišli do te ugotovitve, so zelo natančno izmerili položaje in hitrosti štirih zvezd v bližini črne luknje Sgr A*. Iz zbranih podatkov so sklenili, da na tirnice in hitrosti zvezd S2, S29, S38 in S55 vpliva le črna luknja. To pa pomeni, da v središču Galaksije večina mase pripada črni luknji Sgr A*.

Za zelo natančne meritve je mednarodna skupina astronomov uporabila več različnih instrumentov, kot sta na primer Zelo Velik Teleskop (VLT, angleško: Very Large Telescope) Evropskega Južnega Observatorija ESO v Čilu in teleskop Gemini North na Havajih. Kljub letom opazovanj črne luknje v središču Galaksije pa so znanstveniki lahko šele zdaj potrdili, da večina mase v centru Galaksije res pripada zgolj supermasivni črni luknji Sgr A*.

Astronomi želijo raziskati, kaj vse se še skriva v središču Galaksije in če teorije, ki jih poznamo zdaj (kot je na primer Einsteinova splošna teorija relativnosti), res najbolje opišjo ta skivnosten prostor v naši Galaksiji. Kaj pa, če potrebujemo novo teorijo, s katero bomo lahko pojasnili obstoj črnih lukenj?

Slika: Na ilustraciji so prikazane zvezde na tirnicah blizu supermasivne črne luknje Sgr A*, ki se skriva v središču naše Galaksije.

Zasluge: Mednarodni observatorij Gemini/NOIRLab/Aura/J. da Silva/(Spaceengine) Zahvala: M. Zamani (NSF's NOIRLab)

Črna luknja Strelec A*, ki se nahaja v središču Galaksije, je od Sonca oddaljena kakih 27.000 svetlobnih let in je zares supermasivna. Ima kar 4,3 milijone mas Sonca!

Katja Bučar Bricman