Værmelding fra andre siden av galaksen
Jan. 29, 2014

«Hei, dette er “Melkeveigalaksen-været”. Her er din daglige værmelding … Vi  kunne ikke bedt om bedre vær på planeten Zoltex. Akkurat nå er det femti grader og skyfritt. Vi venter oransje skyer hele dagen, med liten sjanse for metanregn i løpet av natten. Dette gode været kan ikke vare evig.»

Kan dette være fremtiden av værmelding? Du har kanskje hørt værmeldinger på TV eller radio. Disse bruker informasjon samlet av satellitter som går i bane rundt jorden for å overvåke været vårt.

Vi har dessuten sendt et romskip utover i solsystemet som forteller oss om forholdene på overflaten til andre planeter og måner (for eksempel Mars Express som går i bane rundt Mars). Nå har astronomer begynt å kartlegge været andre steder langt unna solsystemet vårt.

Ved å bruke kraftige teleskoper har forskere nettopp lagd det aller første kartet av været på en brun dverg!  Ved å bruke en smart teknikk har astronomer klart å lage et kart over de mørke og lyse flekkene på overflaten dens. Snart vil vi ha mulighet til å se skyer dannes, utvikle seg og forsvinne – akkurat som på jorden.

Brune dverger kalles «mislykkede stjerner» av noen astronomer. I motsetning til stjerner slik som solen, ble de aldri varme nok til at kjernereaksjoner startet i kjernene deres.

Denne brune dvergen ble oppdaget så nylig som i år. Den er en del av det tredje nærmeste stjernesystemet til jorden, etter Alfa Centauri og Barnards stjerne. Brune stjerner er nyttige for å studere atmosfæren til unge, gigantiske planeter som ligner, men brune dverger er mye større enn planeter.

Kule fakta

Jupiters «store røde flekk» er faktisk en gigantisk orkan som har vært kjent siden 1831, og den kan fortsette i mange århundre til!

Bilde