Peanøtten i sentrum av galaksen vår
Sept. 12, 2013

Astronomer har lenge hatt problemer med å lage et kart over selve sentrum av galaksen vår, Melkeveien. Denne lille sentrale regionen av galaksen er et veldig tettpakket sted fylt med stjerner og støv som blokkerer utsikten. At det er så mange stjerner der, gjør  galaksen veldig vanskelig å studere. Det er faktisk slik at dersom man kunne flytte jorden dit, ville stjernehimmelen være så lys at du kunne lese en bok uten å skru på lyset!

Du kan tenke på Melkeveien som en CD med en bomullsdott i hullet i midten. Galaksen er en hovedsakelig flat form og i midten er det en tett ball som kalles «galaksebulen». Det er faktisk et ganske lite område som inneholder rundt 10 000 millioner stjerner! Det er en av de eldste og mest imponerende delene av galaksen, men den er ikke særlig godt forstått frem til nå.

To grupper bestående av astronomer har slått seg sammen og rettet noen av verdens mest kraftfulle teleskoper mot sentrum av Melkeveien for å få det mest detaljerte bildet av galaksesenteret noen sinne! Kartet er tredimensjonal og gir oss en oversikt over de dypeste dybder av galaksen fra ulike vinkler og avslører dens hemmeligheter. Ett funn var ganske overraskende: det viser at galaksesenteret er formet som en gigantisk peanøtt!

Kule fakta

Visste du at jorden, solen og hele solsystemet vårt går i bane rundt sentrum av Melkeveien med en fart på tusenvis av kilometer per time? Men selv med denne farten tar det over 200 millioner år for oss å fullføre et helt omløp rundt galaksen!

This Space Scoop is based on Press Releases from RAS , ESO .
RAS ESO