Vzdálený trpaslík DeeDee se představuje
14. května 2017

Možná si vzpomenete, že Pluto se dnes řadí mezi takzvané „trpasličí planety“. V naší sluneční soustavě jsou kromě Pluta ještě další čtyři trpasličí planety: Ceres, Haumea, Makemake a Eris. A k tomu by do jejich rodiny mohl velmi brzy přibýt objekt, prozatím pojmenovaný jako DeeDee.

Ale co je to vlastně trpasličí planeta?

Trpasličí planety jsou malá tělesa, která obíhají Slunce (zatímco měsíce obíhají planety). Jsou kulovitého tvaru jako planety. Vlastně jediný rozdíl mezi trpasličí planetou a tou "normální" planetou je, že trpasličí planety nejsou schopny kolem sebe „uklidit“, tedy odstranit ze svého okolí veškeré planetky a jiné zbytky vesmírného smetí.

No, a splňuje tedy DeeDee všechny podmínky? Jde o trpasličí planetu? To si zatím nejsme jistí.

DeeDee je skoro 100krát dále od Slunce než Země, a dokonce třikrát dále než Pluto. Je to druhý nejvzdálenější objekt, který kdy byl v naší sluneční soustavě objeven (nejvzdálenější je trpasličí planeta Eris).

V takové obrovské vzdálenosti trvá DeeDee více než 1.100 let než dokončí jeden oběh kolem Slunce. To je také důvod, proč je tak složité DeeDee pozorovat, natož pak ji detailně studovat. Ale teleskopy observatoře ALMA byly schopny pořídit její úžasný nový snímek. Objevily malý šesti set kilometrový svět, podobně velký jako je Velká Británie. Při takové velikosti má DeeDee velmi pravděpodobně tvar koule (jestliže je objekt dostatečně hmotný, upraví ho vlastní gravitace do kulovitého tvaru).

Předtím, než definitivně potvrdíme, že DeeDee je trpasličí planeta, a že Pluto tedy bude mít ve vnější sluneční soustavě nového souseda, bude třeba ještě mnoho dalších pozorování.

"Cool" zajímavost

Trpasličí planety nejsou jediné objekty, které se nám ve sluneční soustavě ještě skrývají. Někteří astronomové předpokládají, že někde na hranici sluneční soustavy je  dokonce další planeta, říkají jí „planeta 9“ nebo „devítka“.

VoSk