Spoznajmo DeeDee, oddaljenega pritlikavca
14. maj 2017

Morda se spomniš, da Pluton sedaj spada med pritlikave planete. Podobni Plutonu so v našem Osončju še štirje pritlikavi planeti: Ceres, Haumea, Makemake in Eris. In to še ni vse, druščini se bo mogoče kmalu pridružil še en član: DeeDee.

Ampak, kaj pa sploh je pritlikavi planet?

Pritlikavi planeti so majhna nebesna telesa, ki krožijo okrog Sonca, tako kot planeti (lune pa krožijo okrog planetov). So okrogli, tako kot planeti. Pravzaprav se pritlikavi in običajni planet razlikujeta le po tem, kako temeljito sta že očistila svojo okolico. Pritlikavi planeti je še niso očistili in so še vedno obdani z asteroidi in drugimi vesoljskimi delci in odpadki.

Kaj pa DeeDee, ali ustreza vsem lastnostim pritlikavega planeta? No, nič še ni gotovo.

DeeDee je skoraj 100 - krat tako daleč od Sonca kot je Zemlja in trikrat tako daleč kot je Pluton. Je drugo najbolj oddaljeno telo, ki smo ga odkrili v našem Osončju, takoj za pritlikavim planetom Eris.

Na tej ogromni razdalji od Sonca DeeDee potrebuje več kot 1100 let, da obkroži Sonce (spomnimo se, da Zemlja potrebuje za en obhod le 1 leto). Ker je tako daleč, je DeeDee težko opazovati in še težje raziskovati njegove podrobnosti.

Ampak teleskopu ALMA je uspelo. Posnel je neverjetno fotografijo DeeDee. Izkazalo se je, da malček meri v dolžino le 600 km, kar je približno toliko, kot je široka Velika Britanija. Čeprav je tako majhen, je najverjetneje v obliki krogle (ko je v telesu dovolj snovi, ga gravitacija potegne v okroglo obliko).

Potrebnih bo več opazovanj, da bomo lahko sprejeli končno odločitev, ali DeeDee je ali ni pritlikavi planet. Ne glede na to pa smo ugotovili, da ima Pluton prijatelja na obrobju našega Osončja.

Pritlikavi planeti niso edina telesa, ki se še vedno skrivajo (in jih zato tudi še odkrivamo) v našem Osončju. Nekateri znanstveniki sumijo, da se na robu Osončja skriva še en planet. Poimenovali so ga Planet 9.

Nina Košmrlj