Skrivnost rasti kozmičnih pošasti
03. avgust 2023

Vprašanje, zakaj črne luknje (še posebej mlade) rastejo tako hitro in pridobijo ogromno maso v kratkem času, je dolgo begala astronome. Uganko jim bo morda pomagala rešiti VERA; mreža najsodobnejših radijskih teleskopov, ki jih upravlja NAOJ (Nacionalni astronomski observatorij Japonske). Ta je astronome pred kratkim razveselila z zelo pomembnim namigom za razrešitev te uganke.

Astronomi vedo, da je v jedru skoraj vsake aktivne galaksije super-masivna črna luknja. Taka črna luknja ima ogromno maso: masa nekaterih je enaka masi milijona, včasih pa tudi milijarde naših Sonc. Znanstveniki mislijo, da lahko mlade črne luknje odrastejo v močne kvazarje. Ne vedo pa natančno, kako to odraščanje poteka.

Mednarodna ekipa astronomov je želela raziskati odraščanje mladih črnih lukenj, zato je začela proučevati posebno skupino aktivnih galaksij, poznanih kot Ozkočrtne galaksije Seyfert 1 (Narrow-line Seyfert 1, NLS1). Zdi se, da vsebujejo te galaksije nekaj hitro rastočih črnih lukenj in so zato kot nalašč za proučevanje otroških let teh “kozmičnih pošasti”. Ekipa astronomov je z zelo močnim in občutljivim teleskopom VERA opazovala jedra šestih galaksij NLS1  ter pri tem zaznala šibke polarizirane radijske valove, ki prihajajo iz galaktičnih jeder.

Meritve so poleg tega pokazale, da je v okolici galaktičnih jeder prisotnega veliko plina. Kozmične pošasti najbrž goltajo te pline, zaradi česar rastejo hitro in postajajo vedno bolj močne.

Slika: Curki delcev in šibkih radijskih valov, ki jih seva hitro rastoča črna luknja. Vir: NAOJ

Kul dejstvo: Si vedel, da teleskopi VERA vidijo več kot sto tisočkrat bolje od nas (človeškega očesa)?

Nika Rednak