Nastanek planeta v dvojni zvezdi
30. oktober 2014

Kako je videti izven-zemeljsko življenje, ne ve nihče, toda mnogo ljudi verjame, da potrebuje planet, ki je podoben našemu; z zmernimi temperaturami in oceani vode. Prvi kraj, kjer bi tako vrsto planeta iskali, je okoli zvezd, ki so podobne Soncu.

Polovica vseh Soncu podobnih zvezd se rodi s sestrsko zvezdo. Ko se dve zvezdi rodita skupaj, se gibljeta ena okoli druge in tvorita tako imenovani dvojni sistem zvezd. V našem iskanju Soncu podobnih zvezd so zato dvojne zvezde pomembna tarča opazovanj.

Astronomi so doslej našli mnogo orjaških planetov, ki živijo v dvojnih zvezdah. Večina jih kroži okoli obeh zvezd. Da se planet giblje samo okoli ene zvezde v dvojnem sistemu zvezd, so odkrili le v primeru, ko sta obe zvezdi daleč narazen ena od druge.

Vendar pa so nedavno opazili sestavine za nastanek novega planeta v majhnem oblačku okoli ene zvezde v dvojnem sistemu zvezd in v večjem oblaku, ki se giblje okoli obeh zvezd. Zvezda bi običajno tako vrsto majhnega oblaka brez odlašanja pojedla, a le-ta je našel način za preživetje, kar mu daje boljše možnosti, da bo nekega dne postal planet!

Metoda preživetja majhnega oblaka je, da se nenehno polni s snovjo, ki jo krade iz večjega oblaka. Trenutno ima dovolj snovi, da iz njega nastane planet Jupitrove velikosti. Jupiter je največji planet v našem Osončju in ima več kot 300-krat večjo maso kot Zemlja!

Strokovnjaki menijo, da se okoli polovica planetov nahaja v dvojnih sistemih zvezd!

Andreja Gomboc, FMF UL