Op de eerste ring voor een planetaire bakwedstrijd
30 oktober 2014

We hebben geen idee hoe buitenaards leven eruit kan zien, maar de meeste mensen geloven dat het in ieder geval een planeet nodig heeft om op te leven, met milde temperaturen en oceanen. We zoeken om te beginnen naar zulke planeten rond onze Zon.

De meeste zonachtige sterren worden geboren met een broertje of zusje. Als twee sterren samen worden geboren, dan draaien ze om elkaar heen in een zogeheten dubbelstersysteem. Dubbelstersystemen zijn heel belangrijke objecten in onze zoektocht naar zonachtige sterren.

Tijdens hun zoektocht hebben astronomen veel reuzenplaneten gevonden in dubbelstersystemen. Deze planeten draaien alleen om een ster heen als de twee sterren heel ver weg van elkaar staan.

En nu zijn de ingrediënten ontdekt voor een nieuwe planeet! Ze zijn gevonden in een kleine wolk rond een van de sterren in het dubbelstersysteem en een grotere wolk rond beide sterren. De ster zou deze wolk normaal gesproken in korte tijd verorberen, maar de wolk heeft een manier gevonden om te overleven. Hierdoor heeft hij een grotere kans om ooit een planeet te worden!

De kleine wolk overleeft door zichzelf continu bij te vullen met materie die hij van de grotere wolk afsnoept. Hij heeft op dit moment genoeg materie om een planeet te vormen die ongeveer zo groot is als Jupiter. Jupiter is de grootste planeet in ons zonnestelsel, en is meer dan 300 keer zo zwaar als de Aarde!

Astronomen denken dat ongeveer de helft van alle planeten in een dubbelstersysteem zitten!