Prave opice v vesolju
20. marec 2014

Če živite v delu sveta, kjer zelo redko vidite oblake na nebu, ne skrbite. Namesto njih lahko opazujete oblake onstran našega ozračja – v vesolju!

Kozmični oblaki se imenujejo meglice in so precej drugačni od tistih na Zemlji. Ena razlika je to, da so meglice v vesolju sestavljene iz kozmičnega prahu in plina; točneje večinoma iz dveh plinov, ki jima pravimo vodik in helij. Poleg tega se raztezajo čez stotine svetlobnih let daleč – kar je milijarde in milijarde kilometrov!

Tako kot oblaki, ki plavajo čez naše nebo, so tudi meglice v vesolju različnih oblik in velikosti. Barviti oblaki plina in svetle mlade zvezde na tej sliki so del meglice Opičja glava.

Meglica Opičja glava je tiste vrste kozmični oblak, ki mu pravimo ‘emisijska’ meglica. Plin v teh meglicah je izredno vroč, ker žareče novorojene zvezde takorekoč cvrejo svojo okolico z žgočimi žarki, ki imajo veliko energije. Podobno kot toplota Sončeve svetlobe greje naš planet, a mnogo, mnogo bolj vroče!

Emisijske meglice običajno žarijo v rdeči ali rožnati barvi, ker vsebujejo veliko vodikovega plina. Na tej sliki meglica Opičja glava ni rožnata, zato ker je bila posneta s posebno vrsto teleskopa, ki zbira infrardečo svetlobo. Le-ta je za človeške oči nevidna, zato jo astronomi prikažejo na sliki v različnih barvah, zato da jo potem sploh lahko vidimo.

Kako bi bila meglica Opičja glava videti z našimi očmi, lahko vidite na drugi sliki – zelo rožnato!

Morda ste videli film Opice v vesolju, toda ali ste vedeli, da so zares bile v vesolju prave opice? Že pred prvimi človeškimi kozmonavti so v prostranstva vesolja pošiljali živali. Prva opica je poletela v vesolje leta 1949 in za njo še mnogo drugih živali – mačke, psi, zajci, želve, meduze, pajki, žabe in druge!