Rojene v divjini
19. april 2013

V Galaksiji, v kateri živimo, se zvezde rojevajo v varnem domu, obdane z zaščitnimi, mehkimi in negibnimi oblaki plina. A kako drugače je v neki majhni galaksiji daleč vstran, na oddaljenosti 55 milijonov svetlobnih let od nas! Ta pritlikava galaksija trenutno leti skozi skupino galaksij z osupljivo hitrostjo 1000 kilometrov na sekundo. Med svojim letom pušča za sabo dolgo sled plina. In za razliko od naše galaksije so pogoji v tej sledi hudo ekstremni. Temperature dosegajo žgočih milijon stopinj, besneči ciklonski vetrovi pa pihajo z neverjetno hitrostjo 4 milijone kilometrov na uro.

Japonski astronomi so sedaj odkrili, da so kljub divjim razmeram v tej sledi uspele nastati zvezde. V naši galaksiji niso še nikoli videli nič podobnega takemu nastajanju zvezd. A videti je, da so nekatere zvezde našle način, da lahko nastanejo tudi v tako skrajnih okoljih. Če bi se zvezde iz naše relativno varne, umirjene Galaksije rodile tam, bi se počutile kot da so se znašle na drvečem vlakcu smrti v notranjosti pečice. Ni ravno idealen kraj za rojstvo!

Ko so japonski astronomi podrobneje pogledali eno od teh žilavih zvezd v sledi, so odkrili še nekaj osupljivega: zvezda piha navzven tokove plina s hitrostjo 160 kilometrov na sekundo. Te zunaj-galaktične zvezde so res divje, eksotične punce! V primerjavi z njimi je naše Sonce prava nežna dušica!

Ta pritlikava galaksija dirja skozi tako imenovano jato v Devici. Jata galaksij je skupina galaksij, ki spadajo skupaj. Naša galaksija je del druge skupine galaksij, ki ji pravimo Lokalna skupina.

This Space Scoop is based on a Press Release from NAOJ.

Andreja Gomboc, FMF UL