Par črnih lukenj prav pred našim nosom
31. avgust 2011

Zemljino ozračje zadrži škodljivo sevanje iz vesolja, kakršno je na primer rentgensko sevanje, tako da ne pride do tal – to je odlično, saj brez tega ne bi preživeli! Toda astronomi si želijo proučevati to sevanje, ker jim daje uporabne informacije o telesih v vesolju, kakršna so zvezde in galaksije. In kaj lahko storijo?

Enostavno izstrelijo teleskope v vesolje – nad Zemljino zaščitno plast ozračja. Eden od teh teleskopov, rentgenski observatorij Chandra, je narejen za to, da zaznava rentgensko sevanje, ki je pripotovalo iz vesolja. Podatke, ki jih teleskop zbere, nato pošlje astronomom na Zemlji, da lahko proučujejo in ustvarijo fantastične slike, kot je na primer zgornja rentgenska slika galaksije.

Z rentgenskim observatorijem Chandra je astronomom pred kratkim uspelo neverjetno odkritje: ne samo eno, ampak dve strašni telesi se skrivata v središču bližnje galaksije! V njiju je zbrane toliko snovi v tako majhnem območju, da njuni gravitacijski sili ne more pobegniti niti svetloba! Tem telesom pravimo supermasivne črne luknje (več o supermasivnih črnih luknjah lahko prebereštukaj)

Astronomi so bili presenečeni, kako blizu naši galaksiji je ta galaksija. "Ta galaksija je prav pred našim nosom," pravi astronomer Pepi Fabbiano. "Le ugibamo lahko, koliko podobnih parov črnih lukenj smo doslej zgrešili."

S kar 14 metri v dolžino je Nasin rentgenski observatorij Chandra največji teleskop, kar so jih kdaj izstrelili v vesolje!