Fijne verjaardag, Hubble!
24 april 2020

Op 24 april 1990 werd de Hubble ruimtetelescoop van NASA/ESA de ruimte ingeschoten aan boord van de Space Shuttle Discovery, samen met vijf astronauten die Hubble in een baan op ongeveer 570 kilometer boven de Aarde hielpen. Sindsdien heeft deze telescoop - met zijn nieuwe, scherpe blik op de hemel - ons begrip van het universum voorgoed veranderd. Daarnaast staat Hubble bekend om z’n prachtige foto’s van andere planeten, nevels en sterrenstelsels.

Elk jaar gebruikt Hubble een klein gedeelte van zijn waardevolle waarneemtijd om een speciale “verjaardagsfoto” te nemen. Dit jaar fotografeerde Hubble twee nevels met de namen NGC 2014 en NGC 2020. De Amerikaanse en Europese ruimtevaartorganisaties, NASA en ESA, publiceerden deze 30ste verjaardagsfoto.

Het sprankelende middelpunt van de foto, die bovenaan dit bericht te zien is, bestaat uit een groep heldere, zware sterren die zich in het centrum van NGC 2014 bevinden. Het omhulsel van waterstofgas (in de foto te herkennen aan de rode kleur) en stof waarin deze sterren zijn geboren, is nu door hen een eind de omliggende ruimte in geblazen.

De blauw-kleurige nevel, linksonder op de foto, is NGC 2020. Deze nevel is gevormd door één kolossale ster die ongeveer 15 keer zwaarder is dan onze zon. Een gaswolk van zuurstof, welke tot ongeveer 11.000 graden Celsius is verhit, zendt de heldere blauwe kleur rond deze ster uit!

Hoewel de twee nevels los van elkaar lijken te staan, zijn ze eigenlijk beide onderdeel van één gigantische regio waarin nieuwe sterren worden gevormd. Deze sterren hebben een “korte” levensduur van enkele miljoenen jaren, vergeleken met de 10 miljard jaar die onze Zon zal leven.

ESA en Hubble nodigen iedereen tussen de 3 en 30 jaar uit een kunstwerk in te sturen om de verjaardag van Hubble te vieren! Dit kunnen onder meer tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken en grafische ontwerpen zijn, waarin de Hubble ruimtetelescoop wordt bedankt en gevierd. Kijk hier hoe je kunt deelnemen!

De Hubble ruimtetelescoop is ongeveer zo groot als een schoolbus!