Telescopen zien alles anders
29 september 2011

Om het heelal in zijn volle glorie te kunnen zien, moeten sterrenkundigen creatief zijn. Ze combineren meerdere foto’s, die door verschillende telescopen zijn genomen, tot één kleurrijke afbeelding. De paarse gebieden in dit prachtige nieuwe plaatje van een stervormingwolk zijn bijvoorbeeld genomen door de Chandra telescoop. Een andere telescoop die Spitzer wordt genoemd, heeft de wolk weer op een andere manier gezien, daar komen alle kleuren behalve paars vandaan in de foto.

Waarom zien deze twee telescopen de stervormingwolk niet op dezelfde manier? Dit komt doordat de telescopen zo zijn ontworpen dat ze verschillende soorten licht kunnen zien. Onze ogen kunnen alleen zichtbaar licht zien, maar er zijn nog veel meer typen  licht die kunnen worden waargenomen door dit soort speciale telescopen, zoals infrarood, ultraviolet en röntgen.

De Spitzer telescoop ziet bijvoorbeeld infrarood licht. Spitzer is daardoor heel geschikt om stoffige stervormingsgebieden waar te nemen, omdat infrarood licht door stof heen kan stralen. De Chandra telescoop kan geen infrarood zien, maar ziet röntgen licht dat wordt uitgestraald door gas dat door jonge, hete sterren is verhit tot waanzinnig hoge temperuren.

Dus ook al laten de twee telescopen een compleet verschillend beeld zien van de stervormingwolk, ze tonen allebei de werkelijkheid!

Het gas in dit plaatje (in het paars) heeft een verzengende hitte van wel tien miljoen graden Celsius!