Hvězdní sourozenci v drtivém objetí
22. října 2015

Podíváme-li se na noční oblohu, uvidíme hvězdy jako malé světelné body. Ale věděli jste, že polovina těchto „bodů“ není jedna hvězda, ale dvě nebo dokonce více kroužících kolem sebe!

Je docela běžné, že hvězdy vznikají s nějakými sourozenci, nicméně hvězdy na obrázku je pár těch nejžhavější ch a nejhmotnějších hvězd, které jsme kdy zaznamenali.

Obvykle jsou hvězdní sourozenci poměrně daleko od sebe a jeden jejich oběh trvá měsíce, roky nebo třeba celá staletí. Ale hvězdám na našem obrázku trvá jeden oběh o málo více než jeden jediný den. Pro srovnání - Zemi trvá 365 dní, než oběhne naše Slunce.

Jak jsme již řekli, jsou tyto hvězdy navíc neobvykle velké a horké. Obě dohromady by vážily téměř jako 60 Sluncí a jejich teplota dosahuje více než, téměř neuvěřitelných, 40.000°C. Povrch našeho Slunce má v tomto srovnání „pouhých“ 6.000°C, což je ale naprosto dostatečná teplota, aby na vzdálenost 150 milionů kilometrů způsobila slušné spáleniny po opalování.

Moc často podobný pár nevidíme, protože se to celé seběhne příliš rychle.  Je těžké takové hvězdy chytit, takříkajíc, při činu. Zanedlouho budou navíc čelit neodvratitelnému a tragickému konci. Buď půjde o ničivý výbuch supernov, nebo o ještě ničivější záblesk gama záření. Obrázek zachycuje tento pár v objetí těsně před příchodem jejich zkázonosného konce.

"Cool" zajímavost

Všechny tzv. gama záblesky, které jsme doposavad pozorovali, se odehrály mimo naši Galaxii a byly pro Zemi neškodné.  Nicméně pokud by se takový záblesk odehrál v naší blízkosti, byly by jeho účinky zničující pro celou naši planetu.

VoSk