Най-голямата жълта звезда
14 Март 2014

Какво представляа илюстрацията на снимката? Жокер - това не е снимка на Слънцето.

Много хора ще ви кажат, че Слънцето е жълто, но ако можехте да отидете в Космоса и да погледнете към него без да ослепеете, щяхте да забележите, че то всъщност изглежда бяло. Това е защото слънчевата светлина съдържа всички цветове на дъгата. Когата тези цветове се смесят, резултатът е бял цвят. Слънцето ни изглежда жълто заради земната атмосфера. Синята светлина се разсейва във всички посоки от малки частици в атмосферата като прах и водни капчици преди да достигне очите ни. Червената светлина, от друга страна, не се разсейва толкова много и по-лесно достига до нас. В резултат, слънчевата светлина изглежда по-червеникава отколкото всъщност е. Все пак съществуват и жълти звезди (както и сини) в Космоса. Тази картина е художествена илюстрация на една от най-забележителните познати звезди - жълт хипер-гигант. Също може да се види и втора звезда в орбита около хипер-гиганта в дясно. Познатите ни жълти хипер-гиганти се броят на пръсти. За астрономите откриването на подобна звезда е все едно си уловил златния снич на Хари Потър. А тази е най-голяма от всички. Ако си представим, че тази звезда е с размерите на голямо виенско колело, в същия мащаб, Слънцето би имало размерите на портокал! Но тази звезда не винаги е била толкова огромна. Тя бързо се е разширяваща през последните 40 години. Преди много години, звездата е поддържала енергията си чрез термоядрени реакции на водорода - както Слънцето в момента - и е била много по-малка. Но след като водородът се е изчерпал, тя се е разширила и се е превърнала в огромна червена звезда (позната като червен свръхгигант). След това е изгубила външните си червени слоеве, превръщайки се в много по-ярко жълто чудовище, което наблюдаваме днес. Днес тази звезда е 1 милион пъти по-ярка от Слънцето и въпреки огромното си разстояние от Земята, тя може да се види и с невъоръжено око.
Тази жълта звезда заема 12-то място в класацията за най-големите познати звезди.

Европейска Южна Обсерватория