Bir Gezegen Gezegen Olmadığında
19 Ocak 2012

Bu sadece "hasta" ve "fena" gibi normalde beklediğinizden tamamen farklı bir anlama gelmiyor. Örneğin, bu yeni uzay görüntüsündeki gezegenimsi bulutsuyu ele alın - bunun gerçekte gezegenlerle bir ilgisi yok!

Bir gezegenimsi bulutsu Güneş (bize en yakın yıldız) benzeri bir yıldızın yakıtını tükettiği zaman oluşan bir nesnedir. Bu olduğu zaman yıldız içeriye doğru çökmeye başlar. Yıldız aynı zamanda dış gaz kabuklarını da kaybeder, bunlar uzaya atılır. Gaz aynı bu görüntüdeki gibi eski yıldızının etrafında güzel desenler meydana getirir.

'Bulutsu' kısmı eski bir dil olan Latince'de 'bulut' anlamına geldiğinden bir anlam ifade ediyor. Ama niye bu nesnelere 'gezegenimsi bulutsu' deniyor ki? Temel olarak, bu nesneler ilk keşfedildiklerinde, gökbilimciler bunları Uranüs ve Neptün'ün küçük teleskoplardaki görünüşüne benzetti. Ve işte bazen isimler bu şekilde tutar ve öyle kalır!

Bazı gezegenimsi bulutsular (birden fazla bulutsudan (nebula) bahsediyorsanız, onlara bulutsular (nebulae) demelisiniz) merkez yıldızın her iki tarafında oluşan iki simetrik gaz bulutuna sahiptir. Sanki uzaydaki kelebekler gibidirler!