Novorojena zvezda v kozmičnem kokonu
07. december 2021

Astronomi so odkrili novorojeno zvezdo obdano z ovojem kompleksnih organskih molekul - takih, ki so potrebne za nastanek življenja. Zvezda se nahaja na robu naše Galaksije v njenem zunanjem delu. To je prvo tovrstno odkritje, ki priča o tem, kako bogata in zapletena je kemija v našem vesolju.

Skupina raziskovalcev z Japonske in s Tajvana je s Poljem milimetrskih teleskopov v Atakami (ALMA) v Čilu opazovala novo nastalo zvezdo v območju WB89-789 na robu naše galaksije. Odkrili so, da je zvezda obdana z oblakom bogatim z molekulami, ki vsebujejo elemente, kot so ogljik (C), vodik (H), kisik (O), dušik (N) in žveplo (S), in to v različnih kombinacijah.

Ti elementi so osnovni gradniki za vse oblike življenja, ki jih poznamo. Ko astronomi iščejo znake življenja na drugih planetih, v resnici iščejo sledi plinov ali molekul, sestavljenih iz različnih kombinacij teh atomov. Molekula vode ima, na primer, dva atoma vodika in en atom kisika, zato je njen kemijski znak H2O.

V okolici novo nastale zvezde so znanstveniki odkrili organske molekule kot so etanol (C2H5OH), metanol (CH3OH) ali pa propionitril (C2H5CN). Takšne molekule so bolj pogoste v notranjih delih galaksije in jih do zdaj še niso opazili v zunanjih delih, kjer je okolje precej drugačno od tega v soseščini Sonca.

Astronomi menijo, da so takšne molekule manj pogoste v zunanjih delih, ker so okolja v teh delih galaksije še vedno podobna okolju, ki je v Galaksiji prevladovalo ob njenem nastanku pred približno štirinajstimi milijardami let. Mogoče kemična kompleksnost v vesolju niti ni nekaj novega, a morajo raziskovalci še potrditi, če so kompleksne molekule v zunanjih delih galaksij nekaj povsem običajnega, ali pa so taka odkritja redkost.

Če nekega dne ugotovimo, da so kompleksne molekule običajne, kaj nam bi to povedalo o zgodovini vesolja in o razvoju kompleksnih molekul?

Slika: Umetnikova upodobitev protozvezde odkrite v zunanjem delu naše Galaksije.

Zasluge: Niigata University

Kompleksne organske molekule so prvič prišle na površje Zemlje z asteroidi in kometi, ki so “bombardirali” naš planet kmalu po njegovem nastanku, pred približno štirimi milijardami leti.

Katja Bučar Bricman