Kentaver A je privlačen lik!
01. september 2021

Kentaver A je ena od Zemlji (in Osončju) najbližjih galaksij; od nas je oddaljena le 12 milijonov svetlobnih let. Ker nam je blizu, ker je ogromna in spektakularno svetla je tudi eden od najbolj raziskanih objektov na nebu južne poloble.

Skupina astronomov je s fotoaparatom za temno energijo (“Dark Energy Camera”; ali ni to kulsko ime za astronomski fotoaparat?!) na teleskopu Victor M. Blanco v Čilu posnela to neverjetno fotografijo našega galaktičnega soseda. Prikazuje čudovit prizor sijočih zvezd in temnih vitic prahu, za katerimi se skriva svetlo središče galaksije.

Prah je nastal ob trku dveh galaksij v pradavnini: trčili sta in se ob trku združili gromozanska eliptična galaksija in manjša spiralna galaksija. A Kentaver A niso le plini in prah; je tudi porodnišnica zvezd. Na to sklepamo po svetlih, rdeče obarvanih oblakih vodika in bledih modrih zvezdah na obeh krajiščih prašne steze Kentavra A.

Fotoaparat za temno energijo naredi posnetek, sestavljen iz 570 milijonov slikovnih točk (“megapikslov”), kar je približno 50-krat toliko kot je velika fotografija, ki jo naredi povprečni pametni telefon. Je eden od najzmogljivejših fotoaparatov na svetu. Slika, ki jo vidiš pri tej novici, je le izrezek iz celotne fotografije in zavzema le 10 milijonov slikovnih točk.

Slika: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA. Zahvala: PI: M. Soraisam (University of Illinois at Urbana-Champaign/NSF's NOIRLab). Obdelava slike: T.A. Rector (University of Alaska Anchorage/NSF’s NOIRLab), M. Zamani (NSF’s NOIRLab) & D. de Martin (NSF’s NOIRLab)

Ker je Kentaver A viden že s preprostim daljnogledom ali amaterskim teleskopom, velja za enega od najbolj zanesljivih objektov za opazovanje neba z južne poloble. Poleg tega, da je pogled nanj zaradi barv in prahu, ki ga obdaja, čudovit, je v njegovem središču tudi dom supermasivne črne luknje.

Barbara Rovšek