Igra senc
23. november 2020

Črne luknje so vesoljske pošasti: nenasitne kozmične zverine požrejo vse, kar se jim drzne preveč približati.

Te vesoljske pošasti k sebi pritegnejo zvezde in plin, nato pa jih spremenijo v disk snovi, ki se vrtinči okrog njih. Črne luknje se hranijo s super-segretim plinom v disku, pri tem pa se sprosti ogromna količina energije v obliki močnih žarkov svetlobe.

Diski snovi okoli črnih lukenj so tako oddaljeni, da astronomi navadno težko natančno določijo njihove lastnosti. Z uporabo Vesoljskega teleskopa Hubble pa jim je zdaj uspelo doseči bolj podroben pogled na strukturo diska okoli črne luknje v galaksiji IC 5063.

Žarki in sence

Vesoljski teleskop Hubble je v središču aktivne galaksije IC 5063 opazoval ozke svetle žarke in temne sence, ki jih vidimo na zgornji sliki. Ena možna razlaga za takšen učinek je, da prašni disk snovi okoli črne luknje meče senco v vesolje. Nekaj svetlobe nemoteno potuje skozi reže v prašnem območju, kar ustvari svetle žarke na sliki. Ti spominjajo na reflektorje, ki bi jih našli na kakšni filmski premieri!

Posebna najdba

Čeprav so astronomi to galaksijo opazovali že kar nekaj let, je za presenetljivo odkritje poskrbela umetnica in ne znanstvenica. Judy Schmidt je slikarka in amaterska astronomka iz Kalifornije (ZDA). Temne sence v galaksiji IC 5063 je odkrila pri pregledovanju slik Vesoljskega teleskopa Hubble iz decembra 2019. Judy pogosto pogleda kakšen posnetek v ogromnem katalogu podatkov teleskopa, saj v njih išče navdih za čudovite umetniške slike.

S posebno najdbo Judy Schmidt in natančnim opazovanjem Vesoljskega teleskopa Hubble lahko zdaj astronomi preučujejo podrobnosti svetlih žarkov in temnih senc, ki so vidni v svetlem središču aktivne galaksije IC 5063.

Slika: NASA; ESA, STScl in W.P. Maksym (CfA)

Vesoljski teleskop Hubble je velik približno toliko kot šolski avtobus, tehta pa toliko kot trije nilski konji!

Katja Bricman