Najprivlačnejše zvezde v vesolju
16. januar 2015

Ste se kdaj igrali z magneti? Morda ste naredili poskus, kjer daste magnet na mizo, v bližino pa položite železni žebelj. Če počasi potiskate magnet proti žeblju, bo v nekem trenutku žebelj potegnilo k magnetu in se bo 'prilepil' nanj.

To se zgodi zato, ker se okoli magnetov razteza nekaj nevidnega in čemur pravimo ‘magnetno polje’. Povzroči lahko privlačno ali odbojno silo na druga telesa, čeprav se jih magnet sam neposredno ne dotika.

Najmočnejši magneti v vesolju so magnetarji. So drobcene, super-goste zvezde, ki imajo 50-krat višjo maso kot naše Sonce, a stisnjeno v kroglo s premerom samo 20 kilometrov. (To je približna velikost majhnega mesta!)

Astronomi menijo, da lahko magnetarji nastanejo, ko nekatere masivne zvezde umrejo v eksploziji supernove. Pri tem zvezdine pline odnese v vesolje in ustvarijo barvit oblak, kot je ta z oznako Kes 73 na sliki. Istočasno pa se sredica zvezde skrči in iz nje nastane magnetar.

V središču kozmičnega oblaka na fotografiji leži majčken magnetar. A kar mu manjka pri velikosti, nadoknadi pri energiji, saj vsakih nekaj sekund brizgneta iz njega močna snopa rentgenske svetlobe! Na fotografiji je rentgenska svetloba prikazana z modro barvo.

Astronomi menijo, da je lahko trenutno posejanih po naši Galaksiji več kot 30 milijonov magnetarjev!