Galaktično srečanje in čudovita svetlobna predstava
11. december 2014

V tem delu leta ljudje širom sveta proslavljajo praznične dni z lepimi ognjemeti in svetlobnimi predstavami. Ta nova slika dveh galaksij v trku je kozmični prispevek k temu proslavljanju. Galaksiji sta videti kot da so njuni spiralni rokavi okrašeni s trakovi ljubkih rožnatih lučk!

Galaksiji so ujeli ravno ko sta se med potovanjem po vesolju podrsali ena ob drugo. Njuno srečanje je ustvarilo eno od najbolj dih jemajočih zbirk super svetlih rentgenskih luči, kar smo jih kdaj videli! Vsak od 28 rožantih madežev na sliki je posebno, izjemno svetlo telo, kakršnim pravimo “ultra svetel rentgenski izvor" (angl. "ultraluminous X-ray source”) ali krajše ULX.

Kaj točno so ti ULXi, je zaenkrat še skrivnost, a večina znanstvenikov se strinja, da so verjetno neka čudna oblika sistema dveh zvezd, kjer se normalna zvezda in črna luknja gibljeta ena okoli druge. Nekatere črne luknje lahko imajo 5 do 10-krat večjo maso kot naše Sonce, medtem ko so druge lahko stokrat ali celo tisočkrat bolj masivne kot naše Sonce.

Raziskovalci menijo, da so zvezde, ki povzročajo ULXe, zelo mlade (no, vsaj glede na zvezdna merila). Medtem ko je naše Sonce staro okoli 5 milijard let, so te zvezde bližje starosti 10 milijonov let.

Zato tudi večino ULXov najdejo v spiralnih rokavih galaksij, kjer nastaja veliko novih zvezd.

V teh galaksijah je hitrost nastajanja novih zvezd okoli 10-krat višja kot v naši domači Galaksiji.