Skozi steklo
24. januar 2014

Zmožnost, da bi videli stvari onstran človeškega vida, je vedno navduševala ljudi. Od iznajdbe teleskopa pred več kot 400 leti do danes so zgradili teleskope mnogih oblik in velikosti in za mnogo različnih namenov.

Le malo ljudi ve, da so prve teleskope ustvarili Nizozemci okoli leta 1600 in jih uporabljali za opazovanje oddaljenih sovražnih ladij. Takrat so teleskopom rekli nekaj takega kot “stekla ali očala za gledanje”.

Prva oseba, ki je usmerila tako "steklo" v nočno nebo, je bil znameniti italijanski znanstvenik Galileo Galilej. S svojim teleskopom je Galileo postal prvi človek, ki je videl mnoge zanimivosti našega Osončja, vključno s kraterji na Luni in Jupitrovimi štirimi največjimi lunami.

Kot pred 400 leti tudi sodobni astronomi uporabljajo teleskope, da z njimi odkrivajo skrivnosti, ki so skrite pred človeškimi očmi. En tak primer je pregledovalni teleskop z imenom VST, ki ga uporabljajo za kukanje v globine naše Galaksije. VST izdeluje karto naše kozmične soseščine, da bi nam pomagal razumeti, kako je bila le-ta narejena.

Eden od najbolj veličastnih prizorov v Galaksiji je meglica Laguna. Tale slika priča o čudovitih panoramskih (širokokotnih) fotografijah, ki jih lahko posname VST. Na njej je meglica Laguna, orjaški oblak plina in kozmičnega prahu, ki se razteza čez 100 svetlobnih let veliko območje. To je 5 milijonkrat večje, kot je razdalja med Soncem in Zemljo!

VST je pregledovalni teleskop, zato lahko naenkrat opazuje velike dele neba. Načrtovan je za zbiranje ogromnih količin informacij s celotnega neba, ki jih nato da na razpolago vsem, ki jih želijo proučevati.

VST trenutno igra pomembno vlogo v treh raziskavah in tako pomaga razvozlavati skrivnosti temne snovi, nastanka naše Galaksije, išče redke objekte in še veliko drugega!