Kvarljivka slike
10. januar 2013

Ko na počitnicah pozirate pred turistično znamenitostjo, se včasih zgodi, da se mimoidoči znajdejo ob nepravem trenutku pred kamero in pokvarijo sliko. Astronomom se je zgodilo enako, le da so oni fotografirali pritlikavo galaksijo in jim je pogled zakrila kroglasta kopica.

A za razliko od nadležnih turistov so kroglaste kopice pravzaprav zelo zanimive. Kroglasta kopica je gruča starih zvezd, ki se giblje okoli galaksije. V njej se dogaja mnogo čudnih pojavov, kot na primer vampirske zvezde, ki srkajo snov s sosednjih zvezd. Ali pa drobcene zvezde, ki se izredno hitro vrtijo: v samo nekaj sekundah se tisočkrat zavrtijo okrog lastne osi!

Kroglasta kopica na sliki se giblje okoli naše galaksije. Čeprav je zelo daleč, je na nočnem nebu videti velika kot Luna. Žarek svetlobe bi za pot z enega konca kopice do drugega potreboval 120 let. Svetloba potuje hitreje kot karkoli drugega na svetu, zato lahko rečemo, da je ta kopica res gromozansko velika! Je ena od največjih in najsvetlejših kroglastih kopic, kar jih poznamo, in je vidna celo s prostim očesom. Z južne poloble jo je mogoče videti v bližini Majhnega Magellanovega oblaka — pritlikave galaksije, ki so jo astronomi prvotno nameravali fotografirati.

Pravzaprav so imeli srečo, da je kroglasta kopica vztrajala, da hoče biti na sliki, saj jo lahko sedaj natančno proučijo. To jim bo pomagalo razvozlati, kako je ta čudaški kup eksotičnih teles nastal.

Kroglasta kopica je polna teles, ki oddajajo rentgensko svetlobo. To je enaka vrsta svetlobe, kot jo uporabljajo zdravniki, da vidijo, če ste si zlomili roko!