Na koncu mavrice
30. avgust 2012

Ko gledate v nočno nebo, se vam lahko zazdi, da je vesolje skoraj brezbarvno - z veliko črne, nekaj belimi pikami in le sledjo rdeče, če imate srečo. Toda če pogledamo globje, srečamo celo mavrico barv. Pravzaprav ima vesolje veliko več barv, kot jih lahko vidijo naše oči!

Verjetno ste že slišali izraz 'vidna svetloba'. Tako pravimo paleti barv, ki jih lahko vidimo ljudje s svojimi očmi. A vidna svetloba je le majhen delček vse svetlobe. Zato so astronomi zgradili posebne teleskope, da z njimi vidijo stvari, ki jih človeške oči ne morejo! Da so posneli to sliko tukaj so uporabili tri teleskope, od katerih je vsak 'videl' drugo vrsto svetlobe.

Če redno spremljate Space Scoop, ste morda prepoznali telo na tej sliki iz novice 'Mehurčki okrog naše galaksije'. To je 'super-mehurček', oblak plina in prahu, ki ga v obročasto obliko napihujejo zvezde v njegovem središču.

Ali lahko vidite vroče, mlade zvezde v središču tega super-mehurčka? Z enim od treh teleskopov so jih ujeli v rentgenski svetlobi, ki so jo za to sliko obarvali modro. Rentgenska svetloba ima visoko energijo, zato ko gledamo vesolje v rentgenski svetlobi, vidimo nekatere najbolj vroče zvezde in najmočnejše eksplozije.

Infrardečo svetlobo oddajajo telesa, ki so precej hladnejša od zvezd. Ljudje na primer oddajamo svojo lastno infrardečo svetlobo! Na tej fotografiji nam infrardeča svetloba prikazuje hladnejši plin in prah v super-mehurčku in je prikazana z rdečo. Ta del slike je bil posnet z drugim teleskopom. Preostali, rumeni deli slike nam prikazujejo vidno svetlobo. Te dele slike bi lahko videli s svojimi očmi, če bi bili dovolj blizu!

Verjetno vsak dan uporabljate svetlobo, ki je ne morete videti. Tak primer je daljinski upravljalec televizorja - ste vedeli, da za komunikacijo z vašim televizorjem uporablja infrardečo svetlobo? Poskusite ta UNAWE eksperiment doma in se sami prepričajte!