Opazovanje ptic v vesolju
26. september 2012

Ali ste že kdaj pogledali v nebo in v oblakih videli namišljene oblike? Tudi astronomi to počno, le da njihovim oblakom rečemo meglice in ležijo daleč proč v vesolju. Za razliko od oblakov na Zemlji, ki so iz vodne pare, so meglice narejene iz plina in prahu. V zavojih tega oblaka na sliki so astronomi videli obliko ptičje glave in so ga poimenovali meglica Galeb.

Plin in prah sta hladna, zato ne svetita dovolj svetlo, da bi ju videle naše oči - bolj ko je neko telo vroče, bolj svetlo sije. To deluje tudi v nasprotno smer. Če ste se kdaj dotaknili žarnice, ki je bila že nekaj časa prižgana, potem veste, da je zelo vroča! Meglica na tej sliki žari rdeče zaradi zelo vroče zvezde v njenem središču, tu jo lahko vidite kot ‘galebovo oko’. Toplota s te zvezde je segrela okoliški plin, ki zato vidno žari.

Čez sliko se razteza tudi modrikasta meglica, jo vidite? To je prah, ki sveti zaradi vročih mladih zvezd, ki ležijo znotraj meglice. Zvezdna svetloba se odbija na zrncih prahu in jih s tem naredi vidne, podobno kot če v temni sobi posvetite z žepno svetilko na svoje igrače: takrat jih vidite zato, ker se svetloba iz svetilke odbije na vaših igračah in vstopi v vaše oči.

Ta slika prikazuje le majhen del meglice. Celoten oblak razteza svoja krila čez velikanski del vesolja in je videti kot ptica v letu! Poglejte ga tukaj.

Zvezda na sredi slike ("galebovo oko") ima zvezdo spremljevalko. Zvezdi se gibljeta ena okoli druge in takim parom pravimo dvojne zvezde!