Ko je moštvo planetov izgubilo igralca
27. oktober 2011

Kaj je planet? To je slišati kot vprašanje, ki ima preprost odgovor, a pred nekaj leti je astronomom povzročalo pravi glavobol! Ko so končno našli odgovor, je ta imel veliko posledico: število planetov v našem osončju se je z devet zmanjšalo na osem!

Planet, ki so ga vrgli iz moštva, je bil Pluton. Bil je od Sonca najbolj oddaljen planet in daleč najmanjši v Osončju. Pluton je tako majhen – manjši je celo od naše Lune – da je mnogo astronomov trdilo, da sploh ni planet. Namesto tega naj bi po njihovem spadal v skupino majhnih teles, ki jih najdejo v zunanjih delih Osončja.

Potem pa so leta 2005 astronomi našli v zunanjen Osončju telo, ki so ga poimenovali Eris, in za katerega so menili, da je večje od Plutona. S tem odkritjem je bila Plutonova usoda zapečatena: ne bo se več imenoval planet. Namesto tega so astronomi ustvarili nov naziv 'pritlikavi planet' za Pluton, Eris in druga podobna telesa. Ubogi Pluton je bil degradiran!

A nedavno so lahko astronomi bolj natančno izmerili velikost pritlikavega planeta Eris. Odkrili so, da Eris vendarle ni večja od Plutona – pravzaprav sta približno enake velikosti. Kdo ve, če bi astronomi leta 2005 poznali pravo velikost Eris, bi imel morda Pluton večje možnosti, da ostane v moštvu planetov. Ubogi Pluton!

Astronomi si še vedno niso enotni o tem, kaj točno je definicija za 'galaksijo'! Težava je v številnih majhnih skupinah zvezd, ki jih odkrivajo v zadnjem času in ki zabrisujejo mejo, ki naj bi ločila zvezdne kopice od galaksij.