Največji zvezdni aduti
28. september 2011

Če bi kartali s kartami, na katerih bi bile različne vrste zvezd v vesolju, bi gotovo želeli imeti v rokah karto z rumeno hiperorjakinjo. Samo poglejte lastnosti rumene hiperorjakinje na tej fotografiji: je okrog 20-krat težja, 1000-krat večja in 500.000-krat bolj sijoča kot Sonce! Da bi dobili tako karto, bi morali imeti neverjetno srečo, saj so rumene hiperorjakinje zelo redke.

Poglejmo podrobneje velikost rumene hiperorjakinje, ki je prikazana na sliki: če bi Sonce zamenjali s tako zvezdo, bi bila Zemlja globoko v njeni notranjosti, planet Jupiter pa bi se gibal tik nad njeno površino! Obdajajoča lupina prahu in plina (vidna na tej fotografiji kot temnejši obroč okoli bele zvezde) bi segala daleč onstran tirnice najbolj zunanjega planeta Neptuna!

Medtem ko je imela ta zvezda vedno veliko maso, pa ni bila vedno tako velika, kot je sedaj. Ko je za to, da je močno sijala, kurila vodikovo gorivo – tako kot naše Sonce sedaj – je bila veliko manjša. Ko pa ji je tega goriva zmanjkalo, se je zvezda napihnila in zrasla v velikansko rdečo nadorjakinjo. Še kasneje je postala rumena hiperorjakinja, ki je veliko svetlejša od rdečih nadorjakinj.

A to še ni konec zgodbe. Nekoč bo zvezda umrla - razneslo jo bo v siloviti eksploziji, ki ji pravimo eksplozija supernove. To bo ena od naslednjih eksplozij supernove v naši galaksiji!

Ko bo čez okrog 5 milijard let Soncu zmanjkalo vodikovega goriva, se bo napihnilo v rdečo orjakinjo. Rdeče orjakinje so manjše od rdečih nadorjakinj. A kljub temu bo Sonce dovolj veliko, da bo pogoltnilo Zemljo!