Aluna din centrul galaxiei noastre
12 Septembrie 2013

Multă vreme astronomilor le-a fost foarte greu să realizeze o hartă a centrului galaxiei noastre, Calea Lactee, deoarece în acestă regiune relativ mică se află foarte mult praf și stele. Numărul mare de stele face ca acestă zonă să fie și foarte  greu de studiat: dacă Pământul s-ar muta cumva în acestă parte a galaxiei, cerul nocturn ar fi suficient de luminos pentru a citi o carte fără a aprinde lumina!

Calea Lactee seamănă cu un CD care are gaura din centru umplută cu un ghemotoc de vată: este în mare plată, iar în centru se află o  “minge” densă - nucleul galactic. Acesta este o regiune relativ mică în care se află peste 10 000 de milioane de stele! Este unul din locurile cele mai vechi și impresionante din Calea Lactee, dar nu a putut fi studiat foarte bine până acum.

Două echipe de astronomi au realizat cu ajutorul unora dintre cele mai puternice telescoape din lume cea mai detaliată fotografie a centrului galaxiei noastre de până acum. Harta este tridimensională, oferindu-ne imagini ale nucleului galactic din mai multe unghiuri și revelându-i secretele. Una dintre descoperiri a fost destul de surprinzătoare: se pare că nucleul Căii Lactee arată ca o alună gigantică!

Știai că Pământul, Soarele și întregul Sistem Solar orbitează în jurul centrului Căii Lactee cu o viteză de mii de kilometri pe oră? Chiar și la acestă viteză, ne ia peste  200 de milioane de ani pentru o face o orbită completă în jurul galaxiei!

This Space Scoop is based on Press Releases from RAS , ESO .
RAS ESO