Grubas wśród gromad galaktyk
10 stycznia 2012

Jak myślisz, co otrzymamy zgniatając razem dwa największe obiekty we Wszechświecie? Grubasa!

To nie żart, tylko fakt - takie zdarzenie rzeczywiście miało miejsce.  Dwa zbiory galaktyk, nazywane też gromadami galaktyk, zderzyły się. W rezultacie tej kolizji powstała jedna większa gromada galaktyk nazywana El Gordo, co oznacza "grubas" po hiszpańsku!

Prezentowane powyżej zdjęcie ukazuje nam El Gordo.  Gromad galaktyk tak wielkich jak ona i znalezionych tak daleko od nas jest bardzo niewiele we Wszechświecie. "Jest to najmasywniejsza i najgorętsza gromada galatyk, a do tego emituje taką ilość promieniowania X, jak żadna inna odnaleziona w tej odległości, a nawet i dalej" mówi astronom Felipe Menanteau.

Do zmierzenia odległości z Ziemi do El Gordo astronomowie użyli teleskopu zwanego Very Large Telescope (Bardzo Wielki Teleskop), który zlokalizowany jest w Chile w Ameryce Południowej.  Odkryli, że jest ona niesamowicie daleko. Odległość wyrażona w kilometrach to 66 i 22 zera!

W międzyczasie teleskop kosmiczny o nazwie Chandra X-ray Obserwatory (Obserwatorium Promieniowania X Chandra) został użyty do zebrania większej ilości informacji o tej gromadzie galaktyk, poprzez analizę jej gorącego gazu.

To ekscytujące nowe odkrycie zostało ogłoszone 10 stycznia 2012 roku na ważnym spotkaniu astronomicznym w stanie Texas w USA. Astronomowie z całego świata zebrali się tam, by przedyskutować między sobą swoje najnowsze wynikami.

Ciekawostka

Gromady galaktyk są ogromne i mogą zawierać nawet tysiące galaktyk!

This Space Scoop is based on Press Releases from Chandra X-ray Observatory , ESO .
Chandra X-ray Observatory ESO