Władca Pierścieni
12 października 2011

Prezentowane nowe zdjęcie astronomiczne wygląda jak "oko Saurona" z filmu „Władca Pierścieni”. Dla głównego bohatera - Frodo, oko Saurona oznacza ostateczny cel długiej podróży. Lecz obiekt przedstawiony na tym zdjęciu nie oznacza punktu końcowego podróży po przestrzeni kosmicznej - to tylko jeden z wielu znaków drogowych, które są rozsiane po całym Wszechświecie!

Na zdjęciu można zaobserwować pozostałości gwiazdy, która eksplodowała w sposób nazywany przez astronomów wybuchem supernowej. Istnieją różne ich rodzaje. Ten, którego efekty możemy tutaj podziwiać nazywany jest supernową typu 1a. Tego typu wybuchy są bardzo przydatne astronomom, gdyż pozwalają im szacować odległości we Wszechświecie.

Oczywiście astronomowie nie mogą mierzyć odległości do obiektów w przestrzeni kosmicznej za pomocą linijki. Jednakże każda supernowa typu 1a podczas eksplozji ma taką samą jasność. Oznacza to, że astronomowie mogą dowiedzieć się jak daleko one są obserwując ich jasność na Ziemi: im są ciemniejsze, tym dalej sie znajdują.

Eksplozje supernowych typu 1a rozsiane są w różnych miejscach po całym Wszechświecie, dzięki czemu astronomowie mogą wykorzystać je do oceny odległości do innych pobliskich obiektów. Takie wybuchy supernowych działają więc jak świecące w ciemności znaczniki odległości we Wszechświecie!

Ciekawostka

Gwiazda wybuchająca jako supernowa typu 1a może emitować tyle światła, co cała galaktyka zawierająca setki miliardów gwiazd!

Ilustracja