Friskt blikk på en ung stjernehop
May 21, 2014

Melkeveien er galaksen vi bor i og er en samling av milliarder av varme stjerner, planeter og kosmisk støv.

Hvis du er heldig nok til å kunne nyte en virkelig mørk himmel langt unna lysforurensningen man finner i byer og tettsteder, kan du kanskje se Melkeveien bue seg majestetisk over nattehimmelen.

Fra vår plass her på Jorden ser Melkeveien ut som en uklar bue av svake, gule lysklumper. Klumpene av gult lys er faktisk tusenvis av stjerner som øynene våre ikke klarer å skille fra hverandre – men et teleskop klarer det!

Dette bildet viser et område i galaksen vår som inneholder en hop av hundrevis av unge stjerner som ligger nærme hverandre. Ved å studere disse hopene og lignende hoper andre steder i Melkeveien, kan astronomer lære mer om galaksen og hvordan stjerner dannes.

Vi vet at Melkeveien er en spiralgalakse. Den består av fire lange, kurvede armer av gass, støv og stjerner. Disse stjernehopene ligger i Sagittarius-armen, som har fått navnet sitt etter stjernebildet vi kan finne den i (stjernebildet Skytten («Sagittarius» på engelsk).

Kule fakta

På en klar natt burde vi ha mulighet til å se over 2500 stjerner med det blotte øyet. På grunn av lysforurensning fra gatelykter, biler, butikker og hus kan vi dessverre bare se en håndfull av disse stjerne når vi befinner oss i byer. Besøk Dark Skies International og finn ut hvordan du kan redde synet av stjernehimmelen!

Bilde