Kosmische wolk gezien vanaf de hoogste en droogste plek op Aarde
3 juli 2014

Sommige foto’s zijn simpelweg te mooi om niet te delen. Dat komt vaak voor wanneer je plaatjes schiet van de ruimte. Neem bijvoorbeeld deze prachtige nieuwe foto van de European Southern Observatory. Deze foto laat een vrij onbekende wolk zien van kosmisch gas en stof (een nevel), genaamd Gum 15.

Dit plaatje is gemaakt met een grote telescoop die in een van de meeste extreme omgevingen op aarde staat; een erg droge en afgelegen regio in Chili die de Atacama-woestijn heet. Het gebied is zo dor dat het vaak wordt vergeleken met het oppervlak van Mars. Wetenschappers hebben er zelfs onderzoeken uitgevoerd om naar leven te zoeken, als oefening om dat later op Mars te doen – en ze vonden niets!

Hoewel dit alles de Atacama-woestijn niet erg uitnodigend laat klinken, is het een ideale locatie voor een telescoop. Met zo weinig water is er bijna geen kans op de vorming van wolken die de sterrenhemel blokkeren. Er zijn geen steden of zelfs losse huizen in de buurt, wat betekent dat er geen lichtvervuiling is die de foto’s verpesten en er geen radiosignalen zijn die de observaties verstoren.

En bovendien ligt de Atacama-woestijn op grote hoogte; 2.500 meter boven zeeniveau! Hoe hoger een telescoop staat, des te minder lucht er tussen hem en de sterren zit. De lucht kan het licht van de sterren verstoren en verstrooien. Dat is waarom je sterren ziet twinkelen!

Met dank aan de combinatie van al deze dingen, kunnen telescopen die op plekken staan zoals de barre Atacama-woestijn fantastische gedetailleerde foto’s maken van het heelal, zoals deze!

Kosmische wolken zoals Gum 15 produceren vele duizenden sterren gedurende een periode van meerdere miljoenen jaren!