Verstoppertje met een ruimteschip
16 april 2014

Op deze nieuwe ruimtefoto zie je de nevel Gum 41. Deze kosmische wolk is gemaakt van waterstof, het meest voorkomende gas in het heelal.

In het midden van deze nevel zijn veel heldere, hete, jonge sterren te zien. De sterren geven energierijk licht waardoor het omringende waterstof in helder karmijnrood gloeit.

Op veel van de bekendste sterrenkundige foto’s staan kleurrijke nevels zoals Gum 41. Het lijkt altijd of deze wolken dik en helder zijn, maar schijn bedriegt.

Als een ruimtereiziger met een ruimteschip door Gum 41 zou vliegen, dan zou hij waarschijnlijk niet eens merken dat hij erin zit! Deze wolken zijn zo dun dat ze met het menselijk oog niet van dichtbij te zien zijn.

Je kunt het je voorstellen als een heel, heel dunne mist. Van een paar meter afstand lijkt mist op een wolkachtige muur waar je tegenop zult lopen. Maar als je dichterbij komt lijkt de mist te verdwijnen, alsof het altijd net buiten bereik blijft. En deze ruimtewolken zijn nog veel dunner!

Dit helpt te verklaren waarom deze grote, heldere wolk pas werd ontdekt in 1951!

Je moet niet altijd geloven wat je op tv ziet; in Star Trek, Star Wars en BattleStar: Galactica verstoppen ruimteschepen zich altijd in dikke gasnevels. Jij weet nu wel beter: deze wolken zijn geen goede schuilplaats!