איזה כוכבים הם כמו השמש וכדור הארץ – רק אדומים וכבדים יותר?
26 בספטמבר 2022

אסטרונומים גילו "סופר-כדור הארץ" – כוכבי לכת דומים מאוד לכדור הארץ שלנו אך כבדים יותר. כוכבי הלכת האלה התגלו קרוב לאזור המאפשר קיום מים נוזלים בקרבת כוכב שהוא ננס אדום, במרחק של 37 שנות אור בלבד מאיתנו. זה ממש ממש קרוב לכוכב הלכת שלנו במונחים אסטרונומיים!

כ-75% מהכוכבים בשביל החלב הם ננסים אדומים – כוכבים קטנים יותר מהשמש שלנו – וניתן למצוא רבים מהם בקרבת מערכת השמש שלנו. אלה הן מטרות אידיאליות לחיפוש כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו ולחיים מחוץ לכדור הארץ שלנו.

הננס האדום שהתגלה לאחרונה ידוע בשם רוס 508. הכוכב וכוכב הלכת הנלווה לו, רוס 508 b, ממוקמים בקבוצת הכוכבים המכונה נחש.

כדי שלכוכב לכת יהיו סימני חיים, כמו על כדור הארץ, הוא צריך להיות ממוקם במרחק מסוים מהכוכב "המלווה" שלו, שבו הטמפרטורה והתנאים פשוט מושלמים כדי שמים נוזליים יתקיימו על פני השטח של כוכב הלכת. מדענים מכנים את האזור הזה "Habitable Zone" (ראוי למגורים) ונחשו מה? רוס 508 b שוכן בקצה הפנימי של אזור זה.

צוות האסטרונומים, בראשותו של פרופסור בונאי סאטו במכון הטכנולוגי של טוקיו, מצא גם שכוכב הלכת נע במסלול אליפטי, כך שחלק ממנו חוצה את האזור הראוי למגורים.

כדי לצפות במערכות פלנטריות כמו רוס 508, מדענים במרכז האסטרוביולוגיה ביפן פיתחו מכשיר תצפיתי אינפרה-אדום מיוחד בשם דופלר אינפרא אדום (IRD), שהורכב על הטלסקופ סובארו. הסיבה לכך היא שננסים אדומים הם קרירים ואינם פולטים הרבה אור נראה בהשוואה לסוגים אחרים של כוכבים, מה שמקשה על מחקרם. לכן הם נראים בהירים יותר באורכי גל אינפרא אדום.

עם טלסקופים רבי עוצמה כמו סובארו, מדענים יכולים כעת לחקור יותר לעומק אם מים או חיים נמצאים בכוכב הלכת רוס 508 b ולחפש מועמדים טובים יותר לכוכבי לכת המאפשרים מגורים סביב ננסים אדומים.

תמונה:

תרשים סכמטי של מערכת כוכבי הלכת רוס 508 שהתגלתה לאחרונה. האזור הירוק מייצג את האזור הראוי למגורים שבו מים נוזליים יכולים להתקיים על פני השטח של כוכבי הלכת. המסלול של כוכב הלכת מוצג כקו כחול. רוס 508 b נמצא בקצה הפנימי של האזור הראוי למגורים (קו רציף), וייתכן שהוא חוצה את האזור הניתן למגורים במהלך חלק מהמסלול (קו מקווקו). קרדיט: המרכז לאסטרוביולוגיה.

עובדה מעניינת

שנה אחת על כוכב הלכת הזה שווה ל-11 ימים על כדור הארץ. משמעות הדבר היא שעל כוכב הלכת רוס 508 b תחגגו יותר ימי הולדת ותחיו חיים ארוכים מאוד בהשוואה לכדור הארץ!

תמונה