15 tusinde rumsten, og vi tæller stadig
10. november 2016

Hver eneste dag bliver Jorden bombarderet af mere end 100 tons støv og partikler på størrelse med sandkorn. Det svarer til vægten af 14 elefanter.

Hvert år bliver Jordens atmosfære ramt af en asteroide på størrelse med en bil, som herefter brænder op som en ildkugle, før den rammer overfladen.

Med omkring 2.000 års mellemrum rammes Jorden af et klippestykke fra rummet på størrelse med en blåhval. Og med nogle få millioners mellemrum trues menneskehedens eksistens af et kæmpemæssigt forbipasserende objekt.

Men frygt ikke! Alle mulige skøre metoder er blevet udtænkt for at sikre Jorden mod disse sjældne, kosmiske trusler. Metoderne spænder fra at sprænge asteroider i stykker ved hjælp af atomvåben, til at ramme dem med et rumfartøj for at ændre asteroidernes kurs mod Jorden.

Men for at have en chance for at beskytte Jorden fra et dræbende sammenstød, skal vi først finde de asteroider, som udgør en trussel. Forskere fra hele verden har arbejdet hårdt på at finde disse asteroider. Indtil videre er der opdaget 15.000 af de såkaldte ‘nær-Jords-objekter’, og der er flere endnu.

Nær-Jords-objekter, forkortet NEO på engelsk, er asteroider eller kometer, hvis kredsløb om Solen bringer dem så tæt på os, at de muligvis rammer vores planet.

Vi tror, at 9 ud af 10 af de største NEOer allerede er opdaget. Dog har vi kun opdaget 1 ud af 10 af de mellemstore NEOer, og blot 1 ud af 100 af de mindste asteroider er blevet opdaget.

Chancen for at en af de 15.000 NEOer, som vi har opdaget, rammer Jorden indenfor de næste 40 år er meget lille. Det er dog stadig vigtigt at holde øje med dem i tilfælde af, at de ændrer kurs.

For at gøre dette, har vi teleskoper hos vores partner LCO, der automatisk skanner himlen hver nat for at sikre sig, at du, jeg, og resten af menneskeheden ikke bliver offer for kosmisk skydetræning.

Cool Fakta

Nogle asteroider er så store, at de har deres egne måner!

Oversat til dansk af Emil Fosgaard Lund. Redigeret af Christian Eistrup