Pomoc! Jsem v pasti!
1. října 2020

Představte si, že jste uvězněni v obrovské pavučině, která je mnohem větší než Mléčná dráha. Ještě děsivější je, že uprostřed této sítě je černá díra. Takové strašidelné realitě čelí nově objevená skupina galaxií!

Obrovská síť a číhající monstrum

S pomocí dalekohledu VLT našli astronomové šest galaxií nacházejících se v okolí supermasivní černé díry v době, kdy byl vesmír starý méně než miliardu let.

Všechny tyto galaxie leží v pomyslné kosmické „pavoučí síti“ plynu, která je až 300krát větší než naše Galaxie.

Je to poprvé, co bylo pozorováno tak těsné seskupení galaxií tak brzy po Velkém třesku. Tento objev nám pomáhá lépe pochopit, jak se opravdu velké černé díry (říkáme jim supermasivní) formovaly a jak to, že do svých gigantických velikostí vyrostly tak rychle.

Překvapivý růstový sprint

Předpokládá se, že černé díry vznikly až když se první hvězdy ve vesmíru zhroutily a „zemřely“. Nový objev tedy znamená, že musí růst velmi rychle.

Astronomové se však usilovně snaží vysvětlit, jak v raném vesmíru mohlo být tak velké množství "potravy", které by tato monstra nakrmilo.

Nově nalezená struktura pavučiny a galaxie v ní pravděpodobně obsahovaly dostatek plynu na to, aby umožnily černé díře dorůst do její supermasivní velikosti. Astronomové si také myslí, že dalším zdrojem „potravy“ napomáhající růstu byla i záhadná temná hmota.

"Cool" zajímavost

Naše vlastní Galaxie (Mléčná dráha) ve svém středu také hostí supermasivní černou díru. Ale nebojte se, není zrovna za humny! Ve skutečnosti je 26.000 světelných let od nás. Předpokládá se, že je více než 4 miliony krát hmotnější než naše Slunce!

Obrázek