Mohl by být život na jednom ze Saturnových měsíců?
9. července 2018

Po mnoha letech hledání je stále pouze jedno jediné místo ve vesmíru, kde se nám podařilo najít život. Ano, mluvíme o zemi.

Ale pokud jste nadšenec do mimozemšťanů, nezoufejte. Existují jiná místa ve sluneční soustavě, které vypadají čím dál vhodnější pro život. Jedním z nich je malinký, ledový měsíc Saturnu nazvaný Enceladus.

Od roku 2005 se předpokládá, že Enceladus má pod svým ledovým povrchem oceán tekuté vody.  Voda je pro život nezbytná, protože obsahuje chemické složky, které skutečně tvoří živé organismy. Nazýváme je „komplexní organické molekuly“.

Z dat vesmírné sondy, která je již v důchodu, vědci zjistili, že Enceladus není domovem jen vody samotné, ale že ta voda obsahuje také některé z komplexních organických molekul. Zatímco pouze hrstka světů má podle vědců oceány kapalné vody, Enceladus takový oceán dokonce rozprašuje do vesmíru. Právě tam byla sonda Cassini schopná oceán zkoumat.

Přestože je Cassini v důchodu už přes rok, zanechala po sobě z ledových oblaků velké množství dat. Během zkoumání těchto informací našli vědci známky organických látek.

Nejfantastičtější ale je, že tyto látky by mohly být vyprodukovány živými tvory pod ledovým příkrovem Enceladu! Je třeba nicméně dodat, že to tak být nemusí, a organické látky mohou být tvořeny jinými procesy.

Dno oceánu na tomto měsíci je pokryto horkými prameny. Vysoký tlak a zvýšená teplota okolo těchto termálních pramenů vytváří dobré životní podmínky pro komplexní organické molekuly, které jsou pak vynášeny na povrch prostřednictvím vzduchových bublinek.

Tedy, ačkoli jsme mimozemský život zatím ještě nenašli, Enceladus se zdá být skutečně slibné místo – tak toto téma sledujte!

"Cool" zajímavost

Ledové částečky tryskající z Enceladu v podstatě „krmí“ a doplňují tak jeden ze Saturnových prstenců.

VoSk