Увеселително влакче обратно до Земята
10 Ноември 2014

Рано тази сутрин трима астронавти в космически апарат “Союз”, се откачиха от Международната космическа станция и се отправиха към Земята. Тяхното стремително спускане продължи 3 часа, докато се приземиха без проблеми в тревистите равнини на Централна Азия, завършвайки 6-месечната си мисия в космоса.

Може би мислиш, че най-трудната част от мисията е излитането, но приземяването също е предизвикателство. Апаратът “Союз” се втурва към Земята със скорост почти 30 000 километра в час. (Това е 100 пъти повече от най-бързия влак!) За да се приземят благополучно, тази скорост трябва да се намали преди да достигнат земята.

Връщането до Земята е като влакче в увеселителен парк и става по-страшно, когато достигнат земната атмосфера. Тогава всички части от космическия апарат, които не са необходими, се изхвърлят и изгарят в атмосферата преди да стигнат до земята.

15 минути преди приземяване се отварят парашути, които значително намаляват скоростта до скоростта на пешеходец. И точно секунда преди апаратът да докосне земята, 6 ракети се задействат, за да осигурят безопасно приземяване.

Когато се приземят успешно, полетът им е приключил, но мисията им все още не е. Тялото на всеки астронавт се адаптира за живота в космоса и при връщане се усеща силна умора и загуба на мускулна сила. Някои астронавти дори не успяват да ходят в права линия и да завиват до няколко седмици след завръщането си.

Свикването отново да живеят с гравитация отнема време и в продължение на седмици астронавтите ще бъдат наблюдавани от лекари, докато се адаптират за живота на Земята. Астронавтът от ЕКА (Европейската космическа агенция) Александър Герст отива директно към базата на всички астронавти от ЕКА - Европейския център за астронавти в Кьолн, Германия. Екип от ЕКА ще наблюдава как той се адаптира към гравитацията след като е прекарал над 5 месеца в безтегловност!

Поне по един апарат “Союз” е закачен за космическата станция по всяко време. При спешен случай, екипажът винаги може да се прибере с него на Земята.

Нели Иванова/Nelly Ivanova