Sextans B gökadası gözleri şenlendiriyor
28 Nisan 2021

Astronomi bilimi, sadece evrende neler var, biz nerden geliyoruz veya nereye gidiyoruz gibi büyük sorulara cevap olduğu için değil aynı zamanda çok güzel olduğu için de ilginç bir bilimdir. Ama gerçekten çok güzel :) Hubble gibi bir teleskobun yakalayabileceği görüntülere kim aşıl olmaz?

Amerika Birleşik Devletleri Arizona’daki Kitt Peak Ulusal Gözlemevi’ndeki Nicholas U. Mayall Teleskobunu kullanarak, gökbilimciler bizden yaklaşık 4,5 milyon ışıkyılı uzaklıkta, Sextans B adında düzensiz bir cüce galaksinin çarpıcı bir görüntüsünü yakaladılar.

Sextans B, birçok farklı ve ilginç astronomik nesneyi barındırır. Yakut kırmızısı atomik hidrojen bulutları gibi bazıları, yeni, parlak yıldızların doğmasına izin verdikleri için yıldız fidanlıklarıdır. Gezegenimsi bulutsular gibi diğerleri, daha çok yıldız mezarları gibidir, çünkü bunlar, ölüme yaklaştıklarında uzaya atılan yaşlanan kırmızı dev yıldızların dış katmanlarıdır.

Bu gördüğünüz resimde, uzak galaksiler her ne kadar  bulanık görünse de arka alanı renklendiriyor, ön planda ise Samanyolu'undan parlak yıldızları görebilrsiniz.

Sextans B, adını kendi ana takımyıldızı Sextans'tan (Sextant, yıldızların ufuktan yüksekliğini ölçmek için kullanılan bir alettir)almıştır. Polonyalı gökbilimci Johannes Hevelius, 1687'de bu takımyıldızın  adını tanımlamıştır. Sextans adı aslında,Jonhannes ve eşi Elisabeth'in gözlemlerinde kullanacakları astronomik bir alettir, yaptıkları gözlemlerin çoğu teleskop yardımı olmadan gerçekleştirmişlerdir!

Elisabeth Hevelius genellikle ilk kadın gökbilimcilerden biri olarak kabul edilir, hem bir asteroid hem de Venüs'teki bir kratere onun adı verilmiştir.