Bebek yıldızlar beklenmeyen yerlerde yuvalanmışlar
31 Mart 2021

Gökbilimciler yıldız yuvaları olarak da adlandırılan yıldızların doğum bölgeleri üzerine yaptıkları çalışmalarda, Samanyolu galaksimizin merkezinin yıldız oluşturmak için çok sert bir yer olduğunu keşfetmişlerdir.

Son zamanlarda Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) teleskoplarını kullanan bir araştırma ekibi farklı bir şeyler buldu: Samanyolu'nun merkezinde, içinde bebek yıldızların bulunduğu yıldız yumurtaları aslında çatlayabilir. Yani bebek yıldızların bu bölgede doğabilr.

Yıldız oluşumu tarifi

Yıldızların doğması için, kozmik toz ve gaz bulutlarının olması ve onların çökertecek çok güçlü bir yerçekiminin olması gerekmektedir.

Samanyolunun merkezinde bulunan gaz ve tozların çökmesine neden olan yer çekimine karşı müdahale edebilecek, gazın çökmesini engelleyebilen türbülansansa kadar bir çok unsur bulunmaktadır. Bu nedenle de gökbilimciler, yıldızların bu bölgede doğamayacağına inanıyorlardı.

Sürpriz, sürprizz...

En sonunda, Japonya Ulusal Astronomi Gözlemevi'nden Xing Lu liderliğindeki bir gökbilimci ekibi, yıldız oluşum bölgelerini ALMA ile incelerken, galaksimizin merkezinde 800'den fazla yoğun gaz ve toz çekirdeği - yıldız yumurtası - olduğunu fark etti.

Bu bulguya göre, bebek yıldızların daha önce düşünülenden daha güçlü olduğunu göstermekte. Araştırmacılar artık böyle bir "yıldız üretim çiftliği" ni mümkün kılan süreçleri daha iyi anlamak için ayrıntılı verilere bakıyorlar, araştırmalarına devam ediyorlar.

Resim galaksimizin merkezindeki yıldız yumurtalarından çıkan gazı gösteriyor. Mavi renkli noktalar yönümüze yani bize doğru hareket eden gazları ve kırmızı noktalar bizden uzaklaşan gazların akışlarıdır.

ALMA, Kuzey Şili'deki Atacama Çölü'ndeki 66 uzun çanağı birleştiren bir gözlemevidir. Bu devasa çanaklar, bir milimetre (bir kum tanesi büyüklüğünde!) Ve daha küçük sırayla çok kısa ışık dalgalarını “görür”. Bu dalgalar, uzaydaki çok soğuk bulutlardan ve çok uzak galaksilerden gelir. Yıldızların doğduğu çok yoğun gaz ve toz bölgeleri olan yıldız üretim çiftliklerindeki kimyasal ve fiziksel koşulları hakkında bize ipuçları veriyorlar.