Cıvık Uzay
10 Mart 2020

Cıvık Mantar (Physarum polycephalum) olarak bilinen tek hücreli organizma yiyecek ararken karmaşık ağlar örüyor ve bir sonraki öğününe giden en iyi yolu seçiyor. Benzer bir şekilde, Evreni oluştururken çekim kuvveti galaksiler ve kümeleri yüzlerce milyon ışık yılına uzayan görünmez köprülerle birbirine bağlayan uçsuz bucaksız ağ gibi bir yapı oluşturuyor.

Amerikalı astronomlar bu iki ağın özel benzerliğini keşfetti, biri biyoloji ve evrim, diğeri ise çekim kuvveti tarafından oluşuyor.

Cıvık mantarın davranışına benzer bir şekilde, astronomlar bir bilgisayar algoritması tasarladı, bu bilgisayarlara bir problemi çözmek için izlenecek aşamaları gösteren bir formül gibi. Bu algoritma evrenin büyük çaplı bir yapılaşma haritasını çıkarmalarına yardımcı oldu.

Galaksi gruplarının kasabalar, kümelerin şehirler olduğunu düşünürseniz, galaksi süper kümeleri bu kasaba ve şehirlerin yer aldığı ülkeler oluyor. Fakat hikaye burada bitmiyor. Evrendeki tüm galaksi süper kümeleri 'Kozmik Ağ' dediğimiz şeyi oluşturuyor.

Bu Kozmik Ağ bir takım astronomun NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu'ndan gelen veriler ve biraz da cıvık mantarın yardımıyla inceleyip görselleştirmeye çalıştığı şey.

Kozmik Ağ evrenin yüksek çaplı omurgası. Çoğunlukla kara maddeden oluşuyor ve üstüne gaz serpilmiş, bu da galaksileri oluşturuyor. Karanlık madde görünmez olsa bile Evrendeki materyalin çoğunu oluşturuyor.

Görsel: NASA, ESA, and J. Burchett and O. Elek (UC Santa Cruz)

Samanyolu galaksisi bir susam tanesi olsaydı, gözlemlenebilir evrenin devasa kozmik ağı Giza Piramidi ile aynı boyda olurdu.