Gizemli Bir Yıldız
05 Eylül 2012

Şu anda bulunduğunuz odada etrafınıza bakın. Büyük ihtimalle çok sayıda farklı renktler ve eşyalar vardır. Bunların hepsi aynı şeylerden meydana gelse de: kimyasal elementler.

Altın, oksijen ve bakır gibi bazı kimyasal elementlerin adlarını zaten biliyorsunuzdur. Toplamda, sadece 118 kimyasal element bulunmaktadır. Yani odanızda görebildiğiniz şeyler – ve Yeryüzünde görebildiğiniz herşey – bu kimyasal elementlerden bazılarının farklı oranlardaki bileşimleridir. Herşeyi meydana getirmek için sadece 118 kimyasal element!

Aynısı uzaydaki nesneler için de doğrudur. Dışarda başka bazı kimyasal elementler de olabilir, ancak gökbilimciler şimdiye kadar yaklaşık 118 kadar kimyasal elementi biliyor.

Çoğu kimyasal element sadece yıldızların içerisinde oluşabilir. Sonra yıldızların patlamasıyla yeni yıldızların daha fazla kimyasal element oluşturabilmeleri için uzaya salınırlar. Temel olarak, her yeni nesil yıldız için, yıldızlar oluştuğu sırada çok daha fazla kimyasal element bulunur.

Yani – bu kümede bulunanlar gibi – çok yaşlı yıldızlar çok fazla farklı kimyasal element içermezler. Çoğunlukla sadece hidrojen ve helyum gibi kimyasal elementler içerirler. Ancak gökbilimciler bu kümede bulunan bir yıldızın içerisinde çok miktarda lityum adlı kimyasal element buldular. Gökbilimcilerin bunun nasıl olduğu hakkında hiçbir fikirleri yok!

Yeni kimyasal elementler halen keşfediliyor. En son keşif 2010 yılında yapıldı, bilim insanları kulağa garip gelen “ununseptium” elementini bulduklarını duyurdular. Bu kelimeyi nasıl doğru okuyacağım diye endişelenmeyin – biz de öyleyiz!