Süpernova Avcıları!
01 Ağustos 2012

Şu gökada fotoğrafına bakın. Şimdiye kadar alınmış en detaylı görüntüsü! Görüntüde ne kadar huzurlu bir yermiş gibi, fakat geçtiğimiz 30 yılda gökbilimciler burada iki tane şiddetli yıldız patlaması tespit etti.

Büyük kütleli bir yıldızın süpernova denilen patlaması. Bunlar evrendeki en enerjik olaylardır ve etkileri geçmeden önce haftalar veya aylarca içinde bulunduklar gökadadan bile daha parlak olabilirler. Bu kısa süre içerisinde, bir süpernova Güneş’in tüm yaşamı boyunca sağlayacağı kadar enerji yayarlar!

Bu gökadada ilk süpernova gökbilimciler tarafından tespit edildi, Güney Amerika’daki Şili’de bulunan bir çöldeki büyük teleskopları kullandılar keşif için. Bununla birlikte, 2007 yılında en son yapılan keşif, kendi teleskopuyla gökyüzünde bu tür olayları avlayan Güney Afrika’da bulunan Berto Monard tarafından yapıldı. Kendisi dünya genelinde bunu eğlence olarak yapan çoğu süpernova avcısından biri.

Peki bir süpernovayı nasıl ararsınız? Temel olarak, gökadaların fotoğraflarını çekip bunları eskileriyle karşılaştırarak. Gökadanın herhangi bir yerindeki parlaklık farkı, orada bir yıldız patlaması olduğu anlamına gelebilir.

Geçen yıl, Kathryn Aurora Gray isimli 10 yaşındaki Kanadalı bir kız, bir süpernova keşfeden en genç insan oldu! Belki siz Kathryn’in rekorunu kırabilirsiniz! Ve eğer teleskopunuz yoksa, şu web sitesindeki uzay fotoğraflarını kullanarak bir süpernova avlayabilirsiniz: www.zooniverse.org/project/supernovae