Sönük Gezegenleri Araştırmak İçin Parlak Bir Fikir
27 Haziran 2012

Gökbilimciler uzak bir yıldızın etrafında dolanan bir gezegenden gelen sönük ışığı görebilmek için yeni bir yöntem kullandılar. Bu inanılmaz, çünkü gezegenler yıldızlardan oldukça sönük görünürler ve genellikle yıldız ışığınca örtülürler. (Bu sanki oldukça aydınlık bir odada bilmediğiniz bir şeyi aramak gibi.)

Şimdiye kadar yaklaşık 800 öte-gezegen (gökbilimcilerin Güneş Sistemi dışındaki gezegenlere verdikleri isim) bulundu. Çok sönük ve oldukça uzak olduklarından, bunların çoğu teleskoplarla doğrudan görülmüyor. Bunun yerine, gökbilimciler bir ötegezegen yıldızının önünden geçtiğinde yıldızın ışığında nasıl bir azalma oluyor ya da gezegenin kütleçekimi yıldızı ne kadar etkiliyor gibi bazı dolaylı ipuçlarına (işaretlere) bakıyorlar.

Gökbilimciler yıldızlarının önünden geçiş yapan ötegezegenler hakkında çok şey öğrenebiliyorlar. Çünkü ötegezegenin atmosferinden geçen yıldız ışığı yeryüzüne ulaşıyor. Bu, ötegezegenin gizemli atmosferi hakkında yıldız ışığınca taşınan ve gökbilimcilerce çözülmesi gereken bir bigi.

Bununla birlikte bir problem var: Yıldızlarının önünden geçiş yapan gezegenler seyrek bulunuyor, çünkü bunun gerçekleşmesi için uzak yıldızın, öte-gezegenin ve Dünya’nın mükemmel bir şekilde sıraya girmesi gerekiyor.

Fakat gökbilimciler ötegezegenden gelen sönük ışığı yıldızdan gelen ışık tarafından bastırılmadan seçmenin mümkün olduğu yeni ve akıllıca bir teknik geliştirdiler. Ve daha önceden fotoğraflanan birkaç ötegezegenin aksine, gökbilimciler bu yeni yöntemi kullanarak öte-gezegenden gelen ışığı araştırabilirler. Yani bu uzak dünyaların atmosferleri ve ortam koşulları hakkında daha fazla şey öğrenebilirler.

Eğer bir uzaylı Güneş Sistemizi gözleseydi, Dünya’nın Güneş’ten 10 milyar (10,000,000,000) kez daha sönük olduğunu görecekti!