Kozmik Bir Saklambaç Oyunu
18 Nisan 2012

Odanızdaki bir şeyi bulmak için yıllarınızı harcamış ve orada olmadığını anladığınız olmuş muydu? Gökbilimciler bunu 50 yıldır yapıyorlar, uzayda garip bir maddeyi arıyorlar, fakat yeni gözlemler bu maddenin baktıkları yerde olmayabileceğini söylüyor.

Bu ilginç maddeye 'karanlık madde' deniyor, bulunması çok zor, çünkü görünmüyor! Karanlık madde görünmez olsa da, gökbilimciler etrafındaki diğer maddeler üzerindeki kütleçekim etkisi sayesinde yerini tespit etmeye çalışıyorlar.

Gökbilimciler Evrende etrafımızda görebildiğimiz maddenin dört katı kadar karanlık madde olduğunu düşünüyorlar. Çünkü bizim Samanyolu gökadamızı da içeren diğer gökadaların dış kısımları çok yüksek dönme hızına sahip. Karanlık maddeden kaynaklanan fazladan kütle olmasaydı, böylesine yüksek hızlarda ilerleyen yıldızların gökadalardan uzaya fırlaması gerekirdi.

Peki bu karanlık madde nerede bulunuyor? Yukarıdaki görüntü gökbilimcilerin Gökadamız içindeki ve etrafındaki karanlık maddeyi (mavi renkli) bulmayı bekledikleri yeri gösteriyor. Buradaki dağılıma göre Güneş'in etrafındaki bölgede oldukça çok miktarda karanlık madde bulunması gerekiyor.

Buna rağmen, bir gökbilimciler ekibi Güneş'e yakın 400 yıldızın olağan hareketlerine devam ettiklerini gözledi. Bu hareketleri ölçerek, bu bölgede karanlık maddeye dair herhangi bir iz bulamadılar. Yeni gelişmeler gökbilimcileri şaşırtabilir.

Uzaydaki bazı cisimleri gözle göremeyiz, fakat özel teleskoplarla onları gözleyebiliriz, örneğin X-ışın ve kırmızı-ötesi teleskoplar gibi. Fakat karanlık madde tamamen görünmez olup, etrafına hiçbir ışık yaymamaktadır.