Güneş Sistemi’nden Geriye Kalan Parçalar
11 Kasım 2011

Hepsi benzer maddeden oluşmuş olsa da, Güneş'e yakın gezegenlerin - Merkür, Venüs, Dünya - neden çok farklı oldukları bir gizemdir. Gökbilimciler onların nasıl oluştukları hakkında daha fazla şey öğrenmek için gezegen yapımından arta kalan kaya parçaları olan asteroidleri araştırıyorlar.

Bir gökbilimciler ekibi 100 kilometre genişliğindeki Lutetia adlı bir asteroidi gözlüyor. Çok büyük olduğu için eğer dünyanın üzerine koyarsanız, bir kenarı uzaya bile ulaşabilir! Güneş Sistemi'ndeki çoğu asteroid gibi, Lutetia'da Mars ve Jüpiter gezegenleri arasındaki Asteroid Kuşağında yer alıyor.

Bununla birlikte, gökbilimciler Lutetia'nın her zaman burada yaşamadığını buldular. Bunu yeryüzüne uzaydan düşen nadir bir kaya türü olan 'meteoriti' incelediklerinde fark ettiler, çünkü onun da içeriği aynıydı. (Meteroitler asteroidlerden çok daha küçüktür, boyları bir bilye ile bir basketbol topu arasında değişir.)

Bu nadir meteoritleri özel yapan şey Güneş Sistemi'nin iç kısımlarında oluşmuş olmalarıdır. Eğer Lutetia'da bu meteoritlerle aynı maddeden oluşuyorsa, o da Güneş Sistemi'nin bu bölgesinde, Merkür, Venüs ve Dünya'nın doğduğu yerde doğmuş olmalı. Bu gezegenleri yapmak için kullanılan malzemeden geriye kalan büyük bir artık!

Gökbilimciler şimdi Lutetia'ya bir uzay aracı göndererek asteroidden yeryüzünde incelenmek üzere örnek toplamayı düşünüyorlar. "Lutetia gibi asteroidler gelecekteki örnek toplama görevleri için ideal hedeflerdir. Böylece Dünya'mızın da aralarında bulunduğu kayalık gezegenlerin kökenini araştırabileceğiz" diyor gökbilimci Pierre Vernazza.

Bu hafta başında 400 metre genişliğinde bir asteroid Dünya'yı sıyırıp geçti. Çünkü Dünya'nın çok yakınına geldi - Ay'dan bile yakındı! - bunlara Yere-Yakın Asteroidler adı veriliyor.